Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Kaasuautoilu säästää luontoa ja lompakkoa – ”Mieluummin kantaisin rahani kotimaisille maanviljelijöille kuin Lähi-idän öljysheikeille”

Muistatko merikarvialaissyntyistä Sami Kriikkulaa ? Kaveri oli kova potkimaan palloa. Pelattuaan ensin paikallisessa Innon joukkueessa hän siirtyi MuSaan ja Jazziin. Tampereella hän pelasi TPV:n ja TamuK:n joukkueissa. Nykyisin mies vaikuttaa Lempäälässä, mutta vierailee säännöllisesti Merikarvialla tapaamassa äitiään ja veljeään. Matkat taittuvat kaasuautolla. Hän onkin kiinnostuneena seurannut Merikarvian kunnan suunnitelmia biokaasulaitoksen rakentamisesta paikkakunnalle. – Idea on erinomainen. Biokaasu on polttoaineena hyvin ekologinen valinta. Biokaasun käyttö polttoaineena vähentää auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 85 prosenttia verrattuna bensiiniin, kun huomioidaan polttoaineen koko elinkaaren aikaiset päästöt eli polttoaineen päästöt tuotannosta käyttöön asti, Sami Kriikkula sanoo. Kaasuauto on Kriikkulan mielestä myös sähköautoon verrattuna parempi vaihtoehto ympäristön kannalta. – Sähköautojen rakentaminen on kallista ja ympäristöä tuhoavaa, sillä akkumateriaaleja varten on louhittava paljon kobolttia, litiumia ja nikkeliä. Näitä joudutaan pääsääntöisesi louhimaan erittäin köyhiltä talousalueilta, joissa vallitsee sotilashallituksia, lapsityövoiman käyttö on yleistä ja ihmisiä menehtyy kaivauksissa. Euroopan Unioni on hänen mielestään hukkateillä päästölaskelmissaan ja suosiessaan sähköautoilua. – On suuri epäkohta, että biokaasua käyttävien autojen päästömittaukset mitataan pelkästään pakoputken päästä. Totta kai sieltä tulee sitä hiilidioksidia, mutta kun kyseessä on biojätteistä valmistettu polttoaine, niin se sama hiilidioksidi vapautuisi ilmakehään joka tapauksessa jätteen maatuessa. Voi siis sanoa, että itse biokaasun käyttäminen polttoaineena ei lisää lähes lainkaan hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Hassuinta tässä on, että jos täyssähköautoa lataisi vaikka diesel-aggregaatilla, niin EU-päästönäkemyksen mukaan tällainen ajopeli on täysin päästötön. Hän on huomannut, että ihmisillä on vielä monia ennakkoluuloja kaasuautoja kohtaan. – Sehän räjähtää, on tavallinen kommentti. Kaasuauto on kuitenkin täysin turvallinen huollettuna. Hänen mukaansa kaasuauton tekniikka on hyvin yksinkertaista verrattuna vaikka sähköauton tekniikkaan. – Kaasuauton huoltotyöt ovat lähes samat kuin vastaavassa bensiiniautossa. Ainoastaan kaasujärjestelmän paineensäätimien tai venttiilien korjaaminen kannattaa tietysti jättää alan ammattilaisille. Siskoni volvon kaasujärjestelmään tehtiin isompi remontti, uusittiin paineensäädintä ja askelmoottoria, säädettiin myös paineet. Tämä maksoi noin 500 euroa. Sähköauton korjaaminen sen sijaan saattaa olla hankalaa. Esimerkiksi jos sähköauton akustoon tulee iso vika, niin sen korvaaminen voi tulla yhtä kalliiksi kuin kokonaan uuden sähköauton ostaminen. Rahoitusalalla pitkään työskennellyt Kriikkula seuraa tarkasti myös omaa rahankäyttöään. Lompakko kiittää kaasuautoilijaa. – Hinnaltaan kaasu on noin 40 tai 50 prosenttia halvempaa kuin bensiini. Kun bensan hinta on noin 1,5 euroa litralta, niin samalle määrälle biokaasua hintaa tulee noin 91 senttiä. Mikäli haluaa vielä enemmän saada säästöjä aikaiseksi, voi tankata 73 senttiä maksavaa maakaasua. Tämä on kyllä fossiilinen polttoaine, mutta senkin päästöt ovat tutkimusten mukaan 25 prosenttia pienemmät kuin bensiinin. Kyllä siitä kertyy ihan merkittävät säästöt, kun vuodessa tulee ajeltua noin 25 000 kilometriä. Myös vaimollani on kaasuauto. Kriikkulan mukaan kaasuautot eivät nykyään ole juuri kalliimpia kuin tavalliset autot, ja niitä löytyy kohtuuhintaisenakin nykyään käytettynä. – Tavallisenkin auton voi muuttaa kaasuautoksi, mutta ongelmana tällöin ovat tavaratilaa vievät kaasupullot. Oma autoni on tehdasvalmisteinen kaasuauto, joten autossani kaasupullot on piilotettu auton koriin, suurin piirtein vararenkaan tilalle. Kriikkulan kaasuauton tankillisella ajaa viitisensataa kilometriä. Joka huoltoasemalla ei ole kaasun tankkauspaikkaa. Esimerkiksi Merikarvialla lähin kaasun tankkauspaikka on Porissa. – Täällä Lempäälässä on joka ilmansuunnassa kaasun tankkauspaikkoja. Suurimmista kaupungeista niitä yleensä löytyy, kuten Jyväskylästä ja Helsingistä, mihin teen työmatkoja. Jos sitten käy niin, että kaasu loppuu, niin matka ei siihen pysähdy, sillä autossani on myös perinteinen bensatankki, jolla ajaa vielä 400 kilometriä lisää tarvittaessa. Hyvin harvoin olen joutunut bensaa tankkaamaan, Kriikkula toteaa. Biokaasutuotannon lisääminen tarjoaisi maaseudulle uusia mahdollisuuksia. – Mieluummin kantaisin rahani kotimaisille maanviljelijöille kuin Lähi-idän öljysheikeille, Kriikkula tiivistää. "Mieluummin kantaisin rahani kotimaisille maanviljelijöille kuin Lähi-idän öljysheikeille. Sami Kriikkula kaasuautoilija Sami Kriikkula on kotoisin Merikarvialta. Hän asuu nykyisin Lempäälässä. Hän on valmistunut matkailu- ja ravitsemisalan restonomiksi Lisäksi hän on suorittanut kansainvälisen liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Hän työskenteli kymmenisen vuotta pankkialalla. Viimeisin työtehtävä oli pankin sijoituspäällikkö. Nykyisin hän työskentelee virtuaalivaluuttojen parissa Coinmotion -nimisessä yrityksessä. Hän on naimisissa ja perheessä on kolme lasta. Perhe omistaa kaksi kaasuautoa. Perhe harrastaa kompostointia ja kierrätystä. Kotitalon katolla aurinkopaneelit tuottavat sähköä.