Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Ylioppilas haluaa nähdä maailmaa - kansainvälisyys kiinnostaa

Maija Palomäki on yksi Merikarvian lukiosta tänä keväänä valmistuneista ylioppilaista. –Kolme vuotta lukiossa hujahti nopeasti. Nyt se on yhtäkkiä ohi ja pitäisi alkaa miettimään, mitä seuraavaksi, nuori nainen ihmettelee. Eikä Maija olekaan jäänyt päätään pyörittelemään, vaan hän alkoi miltei heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen lukemaan pääsykokeisiin. –Pyrin Vaasan kauppakorkeakouluun. Olen kiinnostunut kansainvälisestä linjasta. Olisi mukava päästä sellaiseen työhön, jossa pääsee matkustelemaan tai työskentelemään ulkomaille, hän juttelee. Kansainvälisyys on yksi Merikarvian lukion painopisteistä. Kielitaitoisen nuoren kiinnostus kansainvälisyyttä kohtaan vahvistui lukiossa. –Opiskelin lukiossa ruotsia, englantia ja saksaa. Osallistuin myös lukion kansainvälisyyshankkeisiin. Viimeksi tässä toukokuussa teimme matkan Japaniin. Erityisen vaikutuksen Japaninmatkalla häneen teki Hiroshima-muistomuseo. –Olihan se pysäyttävä kokemus. Oli muutenkin hienoa päästä käymään Aasiassa, missä en ole aikaisemmin vieraillut. Siellä on niin eksoottinen kulttuuri ja ihmiset kohteliaita. Kauppakorkeakoulun pääsykokeet ovat kesäkuun alussa melko pian ylioppilasjuhlien jälkeen. –Tiedän, ettei sinne ole helppo päästä opiskelemaan. Olenkin tehnyt varasuunnitelman ja pidän opiskeluissa välivuoden ja menen töihin, jos en pääse yliopistoon. Luultavasti joudun lähtemään jonnekin suuremmalle paikkakunnalle, sillä ei täällä juuri töitä ole talviaikaan. En viitsi kokonaista vuotta kotonakaan istuskella. Lukioon meneville nuorille hän antaa vinkin, että kannattaa lukioaikana ihan vakavasti pohtia, mitä haluaa tehdä lukion jälkeen. –Itsellä on monia kavereita, joilla ei ole aavistustakaan, mitä he seuraavaksi alkavat tekemään. Ei se idea synny itsestään pelkästään lukio-opintoja suorittaessa. Tulevaisuutta pitää ihan tietoisesti miettiä ja tutkia aktiivisesti eri aloja. Sinänsä lukio antaa vakaan pohjan, jolta on hyvä lähteä jatkamaan opintoja. Lukio-opiskelu oli hänen mielestään rankkaa, mutta myös hauskaa. –Aluksi olin tosi innokas ja jaksoin tehdä hoitaa hyvin opiskeluni. Loppuvaiheessa iski välillä väsy, enkä ihan kaikkia oppiaineita jaksanut hoitaa niin säntillisesti. Opettajistaan hän nostaa esiin ryhmänohjaaja Säde Vuorelan . –Hän oli meidän pitkän ruotsin opettajamme, ja meillä oli hänen kanssaan ihan oma juttu. Hän jaksoi huolehtia siitä, että saimme kaikki hommat hoidettua, mutta ei kuitenkaan ollut mikään pikkuasioista nipottaja. Paljon pelätyt ylioppilaskokeet olivat hänen mielestään ihan inhimilliset. –Ylioppilaskokeista puhutaan aina niin uhkaavaan sävyyn, mutta kyllä niistä selviää, jos vain hiukankin valmistautuu. Äidinkielen koe tuntui minusta kaikkein hankalimmalta. Lopputulos on niin paljon kiinni siitä, millaisia aiheita siellä sattuu olemaan. Muutenkin ihmettelen, kuinka sensorit pystyvät tasapuolisesti arvioimaan kirjoitusta. Sehän on makuasia, millaisen kirjoituksen kokee hyväksi, Maija miettii. Osa oppiaineista kirjoitettiin tietokoneella ja osa käsin. –Itse tykkään tehdä kirjoitukset käsin. On paljon parempi saada koemateriaali paperilla. Sitä on kivempi lukea, ja siihen voi tehdä merkintöjä tarpeen mukaan. Suuri osa luokkakavereistani on samaa mieltä. Vapaa-aikanaan Maija harrastaa monipuolista liikuntaa. –Jalkapallo oli pitkään ykkösharrastukseni, mutta tänä vuonna emme ole enää saaneet porukkaa kasaan. Nykyään lenkkeilen ja käyn kuntosalilla. "Olisi mukava päästä sellaiseen työhön, jossa pääsee matkustelemaan tai työskentelemään ulkomaille