Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kivien tarinat esiin – Saksan reissulta ideatulva

Neljä päivää entisen Itä-Saksan alueella havahdutti Merikarvian Matkailuyrittäjiä katsomaan omaa yrittäjyyttä ja kotiseudun mahdollisuuksia uusin silmin SAMKin hallinnoimassa hankkeessa. Vettä satoi Saksassakin, joten ideoiden annettiin tulvia. –Saimme kokemuksia sellaisestakin, mitä ei osattu odottaa, kiteytti Sirkkis Koivuniemi Koivuniemen Herrasta. Meren ja joen lisäksi myös kivet on tarinoineen jatkossa nostettava enemmän matkailuvalteiksi. Ja Merikarviallahan komeita kiviaitoja riittää. Suomi samoin kuin Merikarviakin nähdään Saksassa juuri luontokohteena. –Lisää elämyksellisyyttä. Meillähän on täällä taitajia niin teatteri- kuin musiikkialalla, Koivuniemi hehkutti matkailupakettien mahdollisuuksia. Saaristosaunomista voisi yhdistää lähes mihin tahansa paikalliseen kulttuuriin. Tyrni kasvaa Saksassakin, joten esitteissä voisi korostaa muitakin vahvuuksia. –Voisimme mainostaa sitä, miten näppärästi pääsemme noin vain ongelle. Saksassa maksat siitä ilosta 20 euroa päivässä. Saksassa tarvitaan klubimaisesti tutkinto, että voi ylipäätään kalastaa. Lapset eivät siellä todellakaan käy ongella niin kuin MuuMaassa. Koivuniemen Herran tiluksilla lapset laittavat matoa koukkuun, perkaavat kalaa ja valmistamaan sitä syötäväksi asti. Saksalaisilla on selvästi intoa matkustaa – ja pienemmälläkin budjetilla. Puheet siitä, että saksalaiset syövät aina vain eväitään, ovat historiaa. –Saksalaiset ovat löytäneet Suomen, mutta liian usein he jäävät isompiin kaupunkeihin tai ajavat ohitsemme Lappiin, Niittyniemen Lomamökkien Kati Niittyniemi kertoo. Merikarvian matkailuyrittäjien luotsina hän on ylpeä yrittäjien yhteistyöstä. –Vielä tarvitsemme rohkeutta lisää, mutta yritysryhmähanke on oikea tapa edetä. Nettisivut monikielisinä tuovat osaltaan lisää uusia matkailijoita. Elämyksiin kuuluu myös arkisuus. Sirkkis Koivuniemi ihastui ajatukseen, että matkailuun saataisiin Live like a local people. Arkista kivaa edustaisi mahdollisuus kokata kodin keittiössä perheen kanssa ja nauttia ruoka kello 17. –Perheruokailu edellyttäisi, että paikallisilla olisi halua avata kotiensa ovia. Merikarviaa kosiskellaan mukaan Visit Finland -tuotteisiin. My stay tarjoaisi 1-9 henkilön ryhmille, eli omatoimimatkailijoille toimintalomia palveluineen. Fly and Drive olisi lento Suomeen ja vuokra-autolla kohti seikkailuja yhä aikaisemmin keväällä ja pidemmälle syksyyn. Tekniikkakin on otettava haltuun. Pitäisi reagoida nopeasti esimerkiksi, kun norssi nousee. Tällainen elämyksellinen, nopea tapahtuma kuten aikainen lumi pari vuotta sitten vetää väkeä Merikarvialle – kiitos sosiaalisen median. Kanoottitretkiltä moni matkailija on löytänyt itsensä ja rauhansa. Purolomien Juho Mäkipuro havahtui matkalla saksalaisten viehätykseen juuri melontaa mutta myös kiviä kohtaan. Erikoiskivet tarinoineen kiinnostavat. –Ensi kesäksi on sitten enemmän myös suppailulautoja, Mäkipuro vastaa kysyntään. Anturit on oltava valppaana, jos mielii saada matkailijoita lisää. Saksan matka oli hyvä jalusta laajentuvalle yritysyhteistyölle, joka on hyvässä vauhdissa. Yrittäjät olivat reissussa puolisoineen. Vaikka saman alan yrittäjät tuntevatkin toisensa, on ryhmähenki selvä lisäarvo. Kukaan ei esimerkiksi ennen matkaa tiennyt, että mukana oli saksankielentaitoinenkin! "Perheruokailu edellyttäisi, että paikallisilla olisi halua avata kotiensa ovia." Sirkkis Koivuniemi