Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Suomalainen luottaa nastoihin – vain joka 12. ajaa kitkarenkailla

Suomalaisten autoilijoiden korkea luotto nastarenkaisiin vaikuttaa jatkuvan ennallaan: vain 15 prosenttia kertoo ajavansa kitkarenkailla, loput 85 prosenttia käyttää nastarenkaita. Jakauma on säilynyt täysin samana kuin Ifin vuosi sitten toteuttamassa kyselyssä. Useimmiten kitkarenkailla ajetaan Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Pohjois- ja Itä-Suomessa yli 90 prosentilla autoista on alla nastarenkaat. Ifin talvirengaskyselyyn vastasi kaikkiaan yli 38 000 suomalaista autoilijaa loka-marraskuun aikana. Suomalaiset ajavat kyselyn perusteella keskimäärin kohtuullisessa kunnossa olevilla talvirenkailla. Moni tarvitsisi kuitenkin pian alle uudet renkaat: Noin puolet autoilijoista ilmoittaa renkaiden urasyvyydeksi 4–6 millimetriä ja reilu kolmannes yli 6 millimetriä. Joka kymmenes kertoo ajavansa renkailla, joiden urasyvyys on huonompi eli alle 4 millimetriä. –Talvirenkaiden urasyvyyden on lain mukaan oltava vähintään 3 millimetriä kulutuspinnan syvyydeltä, mutta 6 millimetriä on suositeltava, renkaiden pitoa vaikeissakin talvikeleissä parantava urasyvyys, muistuttaa vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä. Kyselyn mukaan Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla on keskimäärin parhaimmassa kunnossa olevat talvirenkaat. Suurin tarve uusille renkaille eli eniten huonokuntoisia ja vähiten uusia renkaita puolestaan on Kanta-Hämeessä. –Urasyvyyden lisäksi renkaiden turvallisuuteen vaikuttavat nastojen määrä, oikea ilmanpaine ja renkaiden ikä, Koskela kertoo. –Moni ei tiedä, että renkaiden kumiseos kovettuu iän myötä ja samalla niiden pito heikkenee. Renkaiden käyttöiäksi suositellaankin enintään kuutta vuotta valmistumisajankohdasta. Renkaiden iän voi tarkistaa nelinumeroisesta valmistusmerkinnästä, joka sijaitsee renkaiden sivussa DOT-merkinnän yhteydessä. Kaksi ensimmäistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja kaksi seuraavaa valmistusvuoden.