Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Jääkärien kuljettajana toimi merikarvialainen kalastaja

Osa Suomeen Saksasta saapuneista jääkäreistä olisivat voineet joutua melkoisiin vaikeuksiin joulukuussa 1917, ellei merikarvialainen kalastaja Mauri Rantanen olisi havainnut valoja mereltä. Nuo valot olivat peräisin jääkäreitä ja aseita kuljettaneesta S/S Equitysta, jonka kyydissä oli 21 jääkärin lisäksi 5 000 kivääriä, 15 konekivääriä ja 600 pistoolia patruunoineen. Equity ei ollut Rantasen sen havaitessa ensimmäistä kertaa vilkuttelemassa valojaan, vaan jo kolmatta kertaa. Jääkäreiden ja aselastin saapumista oltiin odotettu jo pitkään ja merellä oli käyty useampaan otteeseen laivaa etsimässä. Laivaa oli oltu vastassa syyskuun 16., lokakuun 16. ja marraskuun 17. päivä. Joka kerta tyhjin tuloksin. Toivo odotetun lastin saapumisesta oli hiipunut, ja kun Equity lopulta saapui, ei sovittuja vastaanottajia ollut paikalla luotsaamassa laivaa määränpäähänsä. Kalastaja Rantanen kuitenkin näki merkit, vastasi niihin, ja ryhtyi välittömästi järjestämään noutoa. Todella heikkojen sääolojen vuoksi Rantanen sai lopulta mukaansa vain kaksi miestä. Sahan konttoristi Wäinö Johannes Gustafsson (myöhemmin Väinö Juho Kalanti) oli ohjeistanut Rantasta, että tämä kertoisi, jos näkisi hartaasti odotetut merkit mereltä. Gustafssonin lisäksi retkikuntaan löytyi maanviljelijän poika Jalmari Mahlamäki . Kolmikko teki ensin hurjan työn, jotta sai raivattua jäästä väylän avoveteen. Parin päivän työn jälkeen Rantasen pieni kalajastajapaatti saatiin vesille ja tärkeä siirtotyö sai alkaa. Kun Rantasen vene saapui höyrylaivan viereen, luultiin saksalaisaluksessa, että kyseessä on luotsi. Kun asian oikea tola selvisi, pääsi Equityn kapteenilta Gustav Pezoldinilta melkoinen parahdus. –Donnerwetter! Tuollaisellako venheellä te luulette tällaisen laivan tyhjennettävän? Näin kuitenkin tapahtui. Samalla oli silti kaikille selvää, ettei koko saksalaislaivan lastia saataisi mitenkään vietyä kalastaja Rantasen kotisaarelle Aspuskeriin. Ei varsinkaan, koska Equity ei voinut seistä paikoillaan pitkään venäläisten partioalusten vuoksi. Niinpä tehtiin kompromissi. Rantanen tekisi kaksi kuljetusmatkaa, joista kummallakin kulkisi puolet jääkäreistä sekä tarvikkeita niin paljon kuin mahdollista. Lopulta laivasta purettiin 21 jääkäriä, 2 konekivääriä, 20 kivääriä ja noin sata pistoolia. Näiden lisäksi Rantanen kuljetti 20 000 patruunaa, kaksi laatikkoa kranaatteja sekä kahden radiovastaanottimen akut. Rantanen viimeisteli "pelastusoperaationsa" majoittamalla jääkärit pieneen tupaansa kolmeksi päiväksi. Sen jälkeen he levittäytyivät ympäri Lounais-Suomen kouluttamaan jääkäreitä, jotka osaltaan olivat päättämässä itsenäistymisestä huolimatta vallalla ollutta Venäjän valtakautta.