Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Pääkirjoitus: Sote-palvelut etsivät uutta muotoaan

Satasoten muutosjohtaja Terttu Nordman saanee monet varpailleen todetessaan, että tulevaisuudessa sosiaali- ja terveyspalveluja järjestettäessä seiniä tarvitaan nykyistä vähemmän. Jos jostain, haluavat ihmiset pitää kiinni kynsin ja hampain juuri omasta terveyskeskuksesta tai -asemasta. Se on myös täysin ymmärrettävää: Satakunnassa väestö ikääntyy, eikä pitkien välimatkojen kulkeminen aina onnistu – ei ikäihmisiltä, eikä jokaisessa tapauksessa edes työikäisiltä. Monien mielissä oma terveyskeskus kuvastaa myös kunnan elinvoimaisuutta. Elinvoiman yhtenä mittarina pidetään sitä, löytyykö omalta paikkakunnalta esimerkiksi terveyskeskus, poliisiasema ja Kelan konttori. Joissain määrin asia on juuri näin: Peruspalvelut ovat keskeinen asia, johon esimerkiksi paikkakunnalle muuttoa suunnittelevat kiinnittävät huomiota. Usein palvelujen kattavuus ratkaisee sen, minne esimerkiksi nuori perhe asettuu asumaan. Siitä huolimatta palveluiden siirtyminen verkkoon on odotettu ja tietyissä tapauksissa myös toivottu uudistus. Ihanteellisessa tilanteessa palvelua voi saada jatkossa juuri silloin, kun sitä tarvitsee. Aivan kaikkia palveluja ei tietenkään voida järjestää sähköisesti. Siitä käytäneenkin lähikuukausina vielä monia keskusteluja. Sote-uudistuksen tavoitteena tuskin on, että fyysisestä asioimisesta luovuttaisiin Satakunnassa kokonaan. Palvelu vain etsii uutta muotoaan.