Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Veljeksillä miljoonayleisö – kalastuskeskuksessa yöpyjien määrä kasvoi 40 prosenttia

Moni ajattelee sosiaalisen median olevan pelkkää harmitonta ajanvietettä, mutta yrittäjälle se voi olla todellinen kultakaivos, jos sitä vain ryhtyy aktiivisesti käyttämään. Eikä somen hyödyntäminen ole mitään rakettitiedettä. –Somen käyttö on tosi helppoa, ja mahdolliset virheet vain tekevät lopputuloksesta entistä paremman. Erilaiset mokat tekevät esimerkiksi YouTube-videosta aidomman tuntuisen, Eumer Fishing Centerin yrittäjä Olli Ojamo sanoo. Hän ryhtyi yrittäjäveljensä Jaakko Ojamon kanssa tuottamaan videoita nettiin seitsemän vuotta sitten. YouTubessa heidän videoitaan on katsottu yli 4 miljoonaa kertaa ja Facebookissa yli 2 miljoonaa kertaa. Nämä ovat aika mukavia lukemia, varsinkin kun tietää, ettei nettimarkkinointi ole maksanut yritykselle maltaita vaan tuloksiin on päästy omaa aikaa käyttämällä ilman ulkopuolisten kalliita palveluita. Eumerin markkinointia helpottaa jatkuva vesillä olo ja videomateriaalia saadaan purkkiin viikoittain itse opastetuilta kalastusretkiltä. –Asiakkaat pääsevät testaamaan valmistamiamme uusia vieheitä ja luvan saadessamme kuvaamme videolle heidän kanssaan aitoja kalastustilanteita ja tuote-esittelyvideoita. Kun ihmiset näkevät videolta, että tuote todella toimii, se on parasta mahdollista markkinointia, Ojamo kertoo. Kalakingi-videot ovat suosittuja nuorten parissa. –Niillä videoilla järjestämme nuorille yllätyksen ja viemme heidät päiväksi kalaan. Lasten vanhemmiltakin olemme saaneet hyvää palautetta, koska videolla kannustetaan nuoria hyvän harrastuksen pariin raittiissa ulkoilmassa.  Veljesten kalastusvlogiin ilmestyy joka tiistai uusi video. Välillä tarjolla on live-lähetyksiä. Youtuben ja Facebookin lisäksi yritys toimii aktiivisesti Instagramissa ja SnapChatissa.   Viime vuosi oli yrityksen kiireisin vuosi. Esimerkiksi yöpyjien määrä Merikarvialla kasvoi viime vuonna 40 prosenttia. Nyt yritys palkkaakin lisää henkilökuntaa. Tarjolla ovat kalastusoppaan ja kahden varastotyöntekijät paikat. Keväällä yritys avaa uuden tukikohdan meren rannassa Brändöössa. –Sieltä on entistä helpompi tehdä kalastusretkiä merelle, kun paatit ovat lähtövalmiina rannassa. Reissun päälle pääsee sitten vaikka heti saunomaan, Jaakko Ojamo kuvailee. Eumer Fishing centerin menestys osoittaa, ettei yrityksen sijainti ole digitaalisessa nykymaailmassa niin ratkaiseva. Sosiaalinen media tavoittaa asiakkaat ympäri maailmaa. Meriarvia on aina lähellä. –Esimerkiksi messuilla on välillä hyvä käydä, mutta internetin live-lähetyksen kautta tavoittaa selvästi enemmän katsojia. Sitä paitsi merikarvialaisuus on lahja ja sitä on turha hävetä. Nykyään moni tuntee paikkakunnan, mutta koskaan en ole kuullut keneltäkään mitään pahaa sanottavaa paikkakunnasta. Tämä on aivan ainutlaatuinen paikkakunta, Olli Ojamo sanoo. Ojamo kehottaa paikkakunnan matkailualan yrittäjiä ottamaan enemmän vastuuta oman yrityksensä markkinoinnista. –Ei pidä jäädä odottamaan, että joku isompi toimija tai taho hoitaa markkinoinnin. Pitää vain itse ryhtyä toimimaan. Joku pelkää ehkä, ettei osaa videolla puhua oikein. Ei se ole vaikeaa. Unohda kamera ja ajattele vain, että juttelet jollekin rakkaalle ihmiselle. Näin saat puheeseesi oikean sävyn. Kun asiakas näkee ihmisen esittelemässä esimerkiksi majoitustiloja, hänelle tulee turvallinen olo. Sosiaalisen median markkinoinnissa et tarvitse kuin älypuhelimen ja itsesi ja homma voi alkaa ja aloita se jo tänään, Olli vinkkaa. Omaa persoonaa kannattaa tuoda peliin. –Jokainen yrittäjä on ainutlaatuinen hieno persoona ja sitä pitää uskaltaa tuoda esille. Tänä päivänä aito henkilö myy sata kertaa enemmän kuin yrityksen logo tai nimi. Eihän me mitään osteta muutenkaan logolta tai yrityksen nimeltä, me ostetaan mieluummin siltä tutulta oikealta henkilöltä ja se jää myös hyvin mieleen. Eumer Fishing Center tarjoaa kalastusmatkailupaketteja lähinnä yritysryhmien käyttöön. Lisäksi yritys valmistaa ja myy kalastustarvikkeita. Näistä linkeistä pääset katsomaan yrityksen sivuja sosiaalisessa mediassa: Youtube -kanava Facebook -sivu Instagram -tili Tuotesivut ja verkkokauppa (Verkkosivulla jälleenmyyjähaku) Matkailusivut Snapshat –tunnus: eumerfishing 1. Ole näkyvillä sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja YouTubessa. 2. Ole tavoitettavissa. Vastaa puhelimeen ja sosiaalisessa mediassa saamiisi viesteihin. 3. Ole aktiivinen ja jaa sisältöä sosiaaliseen mediaan säännöllisesti. Mitä useammin ja mitä enemmän sisältöä jakaa, sen parempi. 4. Pistä persoonasi peliin. Omat kasvot myyvät sata kertaa enemmän kuin joku firman logo. 5. Ole aidosti oma itsesi äläkä pelkää virheitä. Itse asiassa videot, jotka sisältävät mokia, ovat katsotuimpia.