Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Pääkirjoitus: Lait muuttavat aikoja – ja hyvä niin

Suomessa on totuttu siihen, että lainsäädännöllä pitää rajoittaa tiettyjä asioita, jotta kuriton kansamme pysyy ruodussa. Tämä on pätenyt varsinkin alkoholiin. Vuodenvaihteessa voimaan tullutta alkoholilakia on kritisoitu siitä, että se tuo vahvemmat alkoholit ruokakauppoihin. Pelkona on, että katajainen kansamme juo itsensä hengiltä. Lain muut vaikutukset ovat jääneet julkisessa keskustelussa prosenttiväittelyn varjoon. Uudistunut laki antaa esimerkiksi pienpanimoille entistä paremmat mahdollisuudet markkinoida ja myydä omia tuotteitaan. Merikarvialaissyntyinen oluen panija Kalle Hirvikoski ideoi yhdessä K-kauppias Mikko Sippolan kanssa Merikarvian juhlavuoden kunniaksi oman juhlaoluen. Olut on kerännyt kiitosta ja jatkoa on luvassa. Uusi alkoholilaki on Hirvikosken mukaan mahdollistanut pienpanimotoiminnan hallitun laajentamisen. Nyt pienpanimon on mahdollista perustaa esimerkiksi oma pieni myymälä tuotteille. Oluen ystävät varmasti kiittävät uudistuksesta. Samalla suomalaisesta olutkulttuurista tulee rikkaampi. On tärkeää, että alkoholista ja sen ongelmista keskustellaan ja ongelmia yritetään minimoida. Olisi mielenkiintoista joskus aidosti keskustella siitä, kuinka suuri osuus selkeästi kalliimmilla erikoistuotteilla on kokonaiskulutuksesta. Todellisuus taitaa olla sellainen, että suurkuluttajat keskittyvät halvempiin tuotteisiin.