Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kiilto vaatii asiantuntemusta – Auto pesuun säällä kuin säällä

Auton pesemiseen on monilla omia tapoja ja käytäntöjä. Osa käytännöistä on toimivia, osa taas ei. Kankaanpäässä ajoneuvojen pesu- ja puhdistuspalveluita pian kolme vuotta tarjonneen Arttu Vilanderin mukaan auton peseminen ei ole ydinfysiikkaa, mutta tietyt asiat kannattaa ottaa huomioon. –Vaikka olisi hyvät välineet ja aineet pesuun, nekään eivät riitä jos pesutekniikat eivät ole hallussa. Jos esimerkiksi aloitetaan auton peseminen sen alaosasta, mikä on kaikkein likaisin osa autoa ja siirrytään autossa pesun aikana ylöspäin, se voi naarmuttaa auton pintaa, toteaa Vilander. Täystuhoa itse pesemällä ei kuitenkaan voi tehdä. Mikäli homma menee pieleen, silloin saatetaan kuitenkin tarvita ammattilaisen apua, jos maalipinta halutaan saada taas kiiltäväksi ja kunnolla puhtaaksi. –Suurin mahdollinen murhe on pitkälti naarmuuntumisen lisääntyminen pesun aikana. Myös, jos pesuveden niin sanotusti paistattaa auringonvalossa kiinni auton pintaan, niin pinta voidaan joutua kiillottamaan koneellisesti. Mitä sitten hyvä omatoiminen autonpesu vaatii? Takapihan puutarhaletkun kanssa pesuhommiin ei Vilanderin mukaan välttämättä kannata alkaa. –Kunnon autopesu vaatii käytännössä painepesurin. Esipesuainetta sekä autoshampoota on myös syytä käyttää, mutta hyvätkään aineet eivät riitä, jos riittävää ammattitaitoa pesuun ei ole. Pesutavat ovatkin miltei yhtä tärkeässä roolissa kun kunnon tarvikkeet. –Myös auton maalipinnan kuivaus pesun jälkeen on todella tärkeässä roolissa, ettei pintaan jää vesipisaroita auringon poltettavaksi. Ne näyttävät maalipintaan kuivuessaan ikävältä, summaa Vilander. Kesäisin aurinkoisina päivinä auton peseminen kotikonstein voi olla mukavaa päiväpuhdetta, mutta talvisin haastetta tuo kylmät säät. Vilanderin mukaan talvipesut kannattaa jättää sisähalleihin tehtäväksi. –Kyllä ulkopesu talvella on miltei mahdotonta, etenkin jos on pakkaskelejä. Kun saat auton toisen puolen pestyä, niin toinen puoli vetää samalla jo jäähän. Itse jättäisin talvipesut lämpimään sisätilaan, jossa olisi myös kaivo. Tmi Arttu Vilanderin palveluihin kuuluu muun muassa autojen sisä- sekä ulkopesuja sekä kovavahauksia. Haastattelun yhteydessä käynnissä oli erään auton takapenkin puhdistus ja kuivaus. Kaikkein kysytyimmät myyntiartikkelit ovat hyvin perinteisiä toimenpiteitä. –Yleisin kokonaisuus mitä autoille tehdään, on pesu, kovavahaus sekä sisäsiistintä. Tällä autosta saadaan sisältä ja ulkoa kauttaaltaan siisti ja hyvännäköinen. Myös pinnan kiillotus on haluttu, joskin työläämpi ja tätä kautta hieman kalliimpi toimenpide, kertoo Vilander. Vilanderin mukaan autot tuodaan pesuun klassisesti hyvän sään aikana. –Monesti autot tuodaan pesuun silloin, kun lähitulevaisuudessa on luvassa kuivempaa keliä ja talvisaikaan pakkasta. Tällöin puhdistettu pinta pysyy toki puhtaana pidempään. Monille oma auto on kuin perheenjäsen. Miksi kuitenkin auton pesu monesti unohtuu? Ajatusmalli onkin yhä usein se, että miksi pesettää autoa esimerkiksi kuraisilla keleillä, kun se voi olla jo seuraavana päivänä samannäköinen kun ennen pesua. Tässäkin tapauksessa voidaan sanoa, että ulkokuori saattaa pettää. Pesumestari suositteleekin säännöllisiä pesuja, kelistä riippumatta. –Mitä kauemmin esimerkiksi suola tai lika muhii auton pinnassa, se tarttuu entistä tiukempaan kiinni autoon. Siksi niin sanotut välipesut esimerkiksi kura- ja suolakeleillä onkin ehdottoman suositeltavia, kertoo Vilander. "Vaikka olisi hyvät välineet ja aineet pesuun, nekään eivät riitä jos pesutekniikat eivät ole hallussa. Arttu Vilander