Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Miltei puolet koululaisista kuljetusten piirissä – näin kuskit kuvailevat sivuteiden kuntoa

Kulunut talvi on aiheuttanut teiden kunnossapitäjille harmaita hiuksia. Lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin on kaikesta aurauksesta ja hiekoituksesta huolimatta synnyttänyt jäisiä teidenpintoja erityisesti sivukylille. –Olemme kolme vuotta hoitaneet koulukuljetuksia kunnan eteläisistä kylistä Ylikylään. Tänä talvena kävi ensimmäisen kerran niin, että oli pakko jättää koululaiset hakematta. Sinä aamuna ei Mäkelän bussikaan päässyt paikalle, ja jopa hiekoituksia hoitanut kuorma-auto oli valunut ojaan Lammelantiellä, Matti Ehonen kertoo. Aaro E. Mäkelän toimitusjohtaja Esa Mäkelä vahvistaa tiedon. –Yhtenä aamuna kuljettaja joutui laittamaan jarrut pohjaan, kun tiellä ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan. Lapsia haetaan monesti sivukyliltä, jotka sijaitsevat vähäliikenteisten sorateiden varrella. Ymmärrän, että teiden kunnossapitäjillä on tietyt tieluokitukset eivätkä he pysty olemaan joka paikassa yhtä aikaa. Toisaalta tulee mieleen, että eivätkö nämä lapset kuitenkin ole aika arvokas lasti. Heidän tulisi kuitenkin joka päivä päästä kouluun, Esa Mäkelä pohdiskelee. Osa kuskeista kokee tienpidon heikentyneen, kun Destia aloitti alueen teiden urakoinnin tänä talvena. Toisaalta kunnan pohjoispäässä koulukuljetuksia hoitava Rainer Tattari kokee, että teiden kunnossapito on päinvastoin parantunut. –Nyt tuntuu, että teiden aurauksessa on lyhyempi viive kuin ennen. Tiekin on nykyisin aurattu niin leveälti, että autolla mahtuu väistymään, jos vastaan tulee vaikka tukkirekka, TTT-Salmisen autoa ajava Tattari kuvailee. Destialta kerrotaan, että he saavat nykyisin suoraa palautetta tienkäyttäjiltä. Lisäksi Destia ottaa itse aktiivisesti selvää teidenkäyttäjien kokemuksista. Esimerkiksi viime viikolla Destia järjesti palautepalaverin alueen liikennöitsijöiden kanssa. –Seuraamme tarkkaan teiden hoitoa eri alueilla. Liikennöitsijöiden palautteen avulla pyrimme aikatauluttamaan tienhoidon niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin alueen liikennettä, työpäällikkö Mikko Kuusisto kertoo. ELY-keskuksen kanssa Destia on puolestaan neuvotellut tienhoidon eri menetelmistä. –ELY-keskus on miettinyt, onko nykyinen alemman tieverkon laatuvaatimus ”karhennettu pinta” oikea. Nykyisissä sääolosuhteissa vaikuttaa siltä, että tämä ratkaisu on kovin hetkellinen. Tämän talven nopeiden säätila vaihteluiden takia hiekoitus on ollut tehokkaampi tapa torjua liukkautta, Kuusisto kuvailee. Merikarvian kunnassa lähes puolet koululaisista kuuluu koulukuljetusten piiriin. –Tämän lukuvuoden 2017-18 alussa kuljetettavia oppilaita ja opiskelijoita oli 162, mikä vastaa kaikista Merikarvialla esi- ja peruskoulua sekä lukiota käyvistä 42 prosenttia eli 2/5 osa oli mukana koulukuljetuksessa. Noin kolmannes kuljetuksissa olevista oli kirjoilla muualla kuin Merikarvialla, sivistysjohtaja Jari Kosma kertoo. Merikarvialla ei ole noudatettu aivan lainsäädännön tiukinta linjaa kuljetuksissa. Useissa kunnissa noudatetaan esi- ja peruskoulussa lainsäädännön viiden kilometrin rajaa, mutta Merikarvialla koulukuljetus järjestetään esikoululaisille sekä 1-2 luokan oppilaille jo kolmen kilometrin matkasta. Lisäksi Merikarvialla lukiota käyvät kotikunnastaan riippumatta saavat nauttia maksuttomasta kuljetuksesta, vaikka siihen ei ole lainsäädännöllistä velvoitetta. Vuositasolla koulukuljetukset maksavat kunnalle noin 450 000 euroa. –Vuosittain summa on vaihdellut jonkin verran kuljetustarpeen sekä kilpailutustilanteen mukaan. Kyseinen kuluerä onkin toiseksi suurin kulu sivistyslautakunnassa henkilöstökulujen jälkeen. Kunnan koulukuljetuksia hoitaa kaikkiaan kahdeksan eri liikennöitsijää, Kosma sanoo.