Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Sankaritarinaa sota-ajoilta: Lentäjä Illu oli värikäs ilmojen ritari

Korsutupa pullisteli väkeä, kun tarjolla oli lentomestari Ilmari “Illu” Juutilaisen henkilöhistoriaa hänen Olavi-poikansa kertomana. Kaksinkertainen Mannerheimristin ritari saavutti vuosien 1939–44 sodissa 94 varmaa ilmavoittoa, ja oli ilmavoimien sotia edeltäneen ajan pioneereja. Merimaalarina tunnettu Olavi Juutilainen saapui Merikarvialle Kalle Aitasalon ja paikallisen reserviupseerikerhon sekä sotaveteraaniyhdistyksen kutsumana. Suomea kiertävä, Illusta kertova tarinailta, kunnioittaa Suomen ilmavoimien 100-vuotista taivalta. Luennoitsija muutti aikanaan Merikarvialle äitinsä sekä Ilmari- ja Tapio-veljiensä mukana 13-vuotiaana, 63 vuotta sitten. Olavin veljet haaveilivat lentäjän urasta ja molemmat sille uralle päätyivätkin. Olavi toimi yrittäjänä muun muassa sukellusalalla, mutta hän on harrastanut myös ilmailua. llmari-isä oli Karjalan poikia ja äiti oli kotoisin Keikyästä. Nuori pari tapasi Kauhavalla, jossa mies oli ohjaajakurssilla ja sen priimuksena sai valita itse tulevan asemapaikkansa. Pariskunta päätyi Suur-Merijoen kentälle Viipurin lähellä, jossa he menivät naimisiin. Ennen armeijaa “Illu”oli käynyt Karhumäen veljesten lento-opetuskursseja ja lentänyt kaksipaikkaista de Havilland Moth -konetta. Viipurissa koulutettiin taistelulentäjiä lähinnä kotimaisilla, kaksitasoisilla koneilla, mutta juuri ennen talvisotaa hankittiin yksitasoisia Fokker-hävittäjiä. Illu lähti ensimmäisiin jatkosodan toimiin Selänpään kentältä Kouvolasta. Päätehtävinä olivat ilmasuojaus sekä rynnäköinnit vihollista vastaan maajoukkoja tukien. Talvisodan kahden pudotuksen lisäksi jatkosodassa ilmavoittoja Illun tilille kertyi tasaiseen tahtiin. Talvella 1942 Illun lentue oli tukemassa Suursaaren valtausta Suomenlahdella. Olavi-pojan ristiäislomalta palatessaan samana vuonna mies yllättyi – 20 ilmavoitosta hänelle oli myönnetty Mannerheim-risti sekä 50 000 markan palkkio. Toisen Marskin ristinsä Ilmari Juutilainen vastaanotti 28.6.1944, kun plakkarissa oli huimat 80 pudotusta. Olavi Juutilainen kertoo isänsä lentäneen viimeisen kerran mainiolla Brewster-koneella, kun hänellä oli takanaan 300 sotalentoa ja 34 ilmavoittoa. Kone vaihtui, kun loistavat Messerschmittit saatiin Suomeen. Tätä modernia kalustoa oli Illukin hakemassa Saksasta helmikuussa 1943 ja siellä pojat näkivät, mitä on totaalinen sodankäynti. – Liittoutuneet pommittivat Berliiniä. Saksalaiset kiiruhtivat kellariin, mutta meidän pojat menivät ulos katselemaan ilotulitusta. Outoa oli, kun ilmatorjunnan sirpaleet rapisivat pitkin peltikattoja. Illu sai päivämäärällä 13. helmikuuta 1943 nimikko-Mersuunsa tunnuksen MT-212. – Saksasta isä toi kuulemma itsensä Göringin jakaman paraatitikarin. Aito tai ei, on se ainakin harvinainen ja Mersulla Suomeen tuotu, esitteli illan tarinoija laittaen museokapineen tuppineen kiertämään. Toinen Juutilaisten seinällä roikkunut koriste oli hirventalja, joka osoittautui esimerkiksi Illu Juutilaisen osumatarkkuudesta. – Se oli maailman ainoa tarkoituksellisesti Mersun napatykillä ammuttu hirvi.