Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Mielipide: Kuorsaatko makeasti vai kieriskeletkö?– Levollisempaa unta saa luonnollisin keinoin

Stressi, jännitys, innostus, pelko ja ahdistus nostavat kehon vireystilaa. Voit huomata lihasten jännittyvän ja hengityksen ja ajatusten virran kiihtyvän. Nukahtaminen voi tällöin vaikeutua. Olet saattanut olla ylivirittyneessä tilassa jo niin pitkään, ettet ole huomannut kehosi ja mielesi tarvitsevan rauhoittumista. Hyvän, luonnollisen unen perusta on riittävä aktiivisuus päivällä, riittävä aktiivisuuden hidastaminen iltaa kohti, omaa kehoa kunnioittava ravinto, iltarutiinit, jotka saattelevat sinut yöunille ja turvallisen tuntuinen nukkumapaikka. Nukkumaan on hyvä käydä kuunnellen kehon luonnollista rytmiä. Sopiva nukkuma-aika ilmenee väsymyksen tunteena. Stressi voi kuitenkin häiritä kykyä päästää irti meneillään olevista asioista ja vaipua uneen. Rentoutumisen opetteleminen on monella haasteena. Ihmisellä on sisäsyntyinen kyky muodostaa stressitila ja siten pysyä valppaana yölläkin. Se on voinut suojata ihmistä tilanteissa, joissa ympäristö on turvaton. Onneksi myös stressireaktion laannuttamiseksi on olemassa ikiaikaisia ja ihmiselle sisäsyntyisiä keinoja. Kehosi kertoo miten voit. Stressireaktion huomaamiseksi meillä on kyky viedä huomio kehon tuntemuksiin ja hengitykseen. Voit kokeilla tätä lyhyellä harjoituksella. Hakeudu makuulle tai istuma-asentoon rauhalliseen paikkaan. Anna kehon asettua valitsemallesi alustalle. Anna hengityksesi kulkea sen luontaista rytmiä ja vie huomio hengitykseesi. Aisti hengityksen rytmi ja kehosi liike, kun hengität sisään ja ulos. Havainnoi laajemminkin kehosi tuntemuksia. Jatka tätä joitain minuutteja. Näin voit aistia miten voit juuri nyt. Kehosi ja mielesi haluaa palata takaisin luontoon. Vietämme nykyään suuren osan ajastamme rakennetussa ympäristössä ja melko staattisissa asennoissa. Elämme valmiiden käyttäytymissääntöjen ja toimintaohjeiden mukaisesti. Pitkällä aikavälillä mieleen ja kehoon alkaa tulla kulumia, kun niitä kulutetaan jatkuvasti samasta kohtaa. Samat ajatukset pyörivät mielessäsi ja vaikeuttavat nukahtamista. Vastapainoksi tälle on hyvä päästää mieli ja keho nauttimaan vapaasta ympäristöstä. Voit tehdä tämän astumalla luontoon. Luonto hoitaa kehoasi ja mieltäsi, kun suot itsellesi aikaa lumoutua sen väreistä, tuoksuista, liikkeestä ja äänistä. Kosketa sammalta tai puun runkoa ja aisti miltä se tuntuu kättäsi vasten. Sulje silmät ja pysähdy aistimaan metsän tuoksu ja tuulen vire kasvoillasi. Asetu jälleen havainnoimaan omaa hengitystä ja kehoa. Aisti ympäristön vaikutus kehoosi ja mieleesi. Kokeile luonnossa liikkumista hitaasti, aistien, nautiskellen, omassa rauhassa. Hikiliikunnalla ja ystävän kanssa jutustelulla on paikkansa ja tärkeä merkitys mielenterveyden ylläpitämisessä. Keho ja mieli tarvitsevat kuitenkin myös säännöllistä rauhoittumista ja tähän tarvitaan hiljentymistä ja hidastamista. Voit lisätä luontoelementtejä ja lyhyitä vierailuja luonnossa osaksi arkeasi ja tuoda mielelle ja aisteille näin uutta liikkumatilaa. Kokeile laskeutumista aistimaan oman hengityksen rytmiä pitkin päivää ja asetu siihen nukkumaan mennessä. Näin voit antaa myös sydämellesi levollisemman liikkeen ja unelle tilaa tulla. Satakunnan maakuntauudistuksen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -ryhmän puolesta, Pia Saikkonen psykologi