Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Takseilla on monta kysymystä – kukaan ei oikein tiedä mitä heinäkuun ensimmäisenä päivänä käytännössä tapahtuu

Taksilaki uudistuu ensi kesänä. 1. heinäkuuta käytännössä lähes kaikki taksiautoilijoiden velvoitteet poistuvat ja liikennöinnistä tulee vapaampaa kuin aiemmin. Heinäkuusta lähtien takseilla ei ole enää niin sanottuja asemapaikkoja, vaan jokainen taksi voi operoida millä tahansa alueella. Tähän asti esimerkiksi Merikarvialla asemapaikkaansa pitävä taksi ei ole voinut ottaa Porista kyytiä vastaan, ellei kyydin määränpää ole Merikarvialla. Uudistuksen jälkeen merikarvialainen taksi voi kyyditä Porista kyytiin ottamansa asiakkaan vaikkapa Raumalle. Toinen merkittävä uudistus on kiinteiden, vanhanmallisten taksamittareiden pakollisuuden poistuminen. Taksit voivat tulevaisuudessa hinnoitella kyytinsä vapaasti esimerkiksi kiinteällä kilometritaksalla tai kiinteällä aluesidonnaisella hinnalla. Hinnat pitää olla kuitenkin selkeästi esillä ja ilmoitettava asiakkaalle etukäteen. Ruotsissa tehtiin vastaavanlainen uudistus jo vuosia sitten. Länsinaapurissa uudistus näkyi taksikyytien hinnoissa nopeasti. –Ensin hinnat laskivat, mutta melko pian ne lähtivät nousuun. Tällä hetkellä Suomessa on Pohjoismaiden halvimmat kyytimaksut, kertoo taksiautoilija Kristian Kivinen Kankaanpään taksiasemalta. Taksikuskit odottavat uudistusta vähintäänkin mielenkiinnolla. –Pääkaupunkiseudun takseilla voi olla aika selvät sävelet tämän uudistuksen suhteen, mutta täällä maaseudulla on pelkästään avoimia kysymyksiä. Kukaan ei oikein tiedä mitä heinäkuun ensimmäisenä päivänä käytännössä tapahtuu, kertoo Kivinen. Tähän asti taksiautoilu on ollut tarkasti säädeltyä toimintaa. Yhdellä taksiluvalla on voinut operoida vain yhdellä autolla. –Uudistuksen jälkeen yhdellä taksiluvalla voi pyörittää vaikka esimerkiksi kymmentä autoa. Autojen määrää ei rajoiteta millään tavalla, kertoo lähes 40 vuotta taksia ajanut J uha-Matti Mäkipää . Uudistuksen jälkeen taksiautoiluun soveltuu myös muu kuin perinteinen henkilöauto. Taksikyytejä voi antaa esimerkiksi mopoautolla, kuorma-autolla tai vaikkapa traktorilla. Isot taksiyritykset ovatkin tiedottaneet jo ennakkoon lisäävänsä ajoneuvojen ja kuljettajien määrää erityisesti pääkaupunkiseudulla. Kuljettajien määrän lisääminen käy uudistuksen jälkeen helpommin kuin nykyään, sillä taksinkuljettajaksi ryhtyminen helpottuu merkittävästi. –Enää ei tarvitse käydä mitään kursseja. Riittää kun suorittaa ammattiajolupatutkinnon ja on taustaltaan nuhteeton, jatkaa Mäkipää. Tähän asti taksinkuljettajaksi pääsemiseksi on pitänyt suorittaa koulutus ja muun muassa paikallistuntemus on otettu huomioon ajolupaa hakiessa. Uudistuksen myötä rikostaustaa koskevat vaatimukset tiukentuvat, koska mukaan tulevat kaikki teot, joita tarkastellaan lasten kanssa töitä tekevien osalta. "Tällä hetkellä meillä on aina vähintään yksi taksi päivystysvuorossa. Heinäkuussa päivystystä ei ole pakko järjestää, joten se on yksi asia mikä pitää ratkaista ennen kesäkuun loppua. Kristian Kivinen Taksiautoilija