Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kolumni: Mikä on kunnan brändin merkitys?

Merikarvian kunnan viranhaltijat ja luottamushenkilöt ovat jo pitkään pohtineet, kuinka kunnan jatkuvasti laskeva väkikato saataisiin pysähtymään ja peräti käännettyä väkiluvun kehitys kasvu-uralle. Laajaa mediahuomiota kunta sai viime vuonna peitonheilutuskampanjallaan. Sitä varten viranhaltijat tekivät jopa hienon videon, jota katsottiin ahkerasti sosiaalisessa mediassa. Kovin suuria käytännön vaikutuksia ei kampanjalla ollut. Kampanja mainosti tämän vuoden ensimmäisen vauvan saavan kunnian olla kunnan kummilapsi, mutta erityisempää vauvabuumia ei tammikuussa kuitenkaan nähty. Neuvolasta kerrottiin, että koko tammikuulle oli ainoastaan yksi laskettu aika. Koko kevään aikana paikkakunnalla odotettiin syntyväksi kymmenen uutta vauvaa. Heikko tulos saa miettimään, onko moisilla kampanjoilla ja kuntamarkkinoinneilla loppujen lopuksi vaikutusta todellisuuteen. Maanantaina kunnanhallitus pohti kunnan brändi-uudistusta. Kunnan imagon parantamiseksi on perustettu oma #LiveMerikarvia-hanke. Hankkeen kokonaissumma on 45 730 euroa. EU:n Leader-tuki kattaa summasta puolet. Hankkeen toteuttajaksi on valittu yritys nimeltä Staart Oy. Hankkeella on tarkoitus luoda sisältöä, joka tuo esille Merikarvian asumisen mahdollisuuksia tarinoiden ja henkilökuvien kautta. Tässä vaiheessa lukija ehkä miettii hankkeen vaikuttavuutta. Voidaanko jollain brändin rakentelulla todella saada ihmisiä tulemaan pienelle paikkakunnalle? Eikö tärkeämpää olisi keskittyä todellisiin asioihin, jotka vaikuttavat ihmisten muuttopäätöksiin? Sellaisia ovat esimerkiksi työpaikat. Ilman työtä elämä on hankalaa, vaikka paikkakunta muuten olisi kuinka mukava tahansa. Toisaalta viranhaltijoiden aseet ovat vähissä. Eivät he pysty työpaikoiksi muuttumaan eivätkä niitä luomaan. Ehkä brändillä kuitenkin on jotain merkitystä. Itse muistan aikoinani nuorena reilaajana käyneeni ihmettelemässä Pisan tornia. Tornille oli jatkuva turistien jono. Itse tornissa ei ollut mitään ihmeellistä. Moisia torneja on Italia täynnään. Tämä sattui vain olemaan pikkuisen vino. Muutenkaan ympäristö ei ollut kummoinen. Paikan brändi ja tarinat vain houkuttelivat turisteja paikalle. Ehkä samanlainen temppu jonain päivänä onnistuu täälläkin.