Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Eskon opeilla kovaan kuntoon

Suomen ensimmäinen Havaijin Ironman -voittaja Esko Strömsholm täytti tänä vuonna 76 vuotta, mutta treenaamista hän ei ole lopettanut. Kovan kuntoilun lisäksi hän vetää kansalaisopiston kuntopiirejä. Helmikuussa hän otti yksityisoppilaakseen 13-vuotiaan Joonas Roströmin , joka aloittaa maalivahtina Ässien juniorijoukkueessa. –Joonaksen äiti pyysi minua tähän hommaan jo aikaisemmin, mutta sanoin, että kasvavan nuoren ei ole hyvä aloittaa voimailua liian nuorena. Annoin ehdoksi, että pojan pitää olla vähintään 13-vuotias, ennen kuin treenaus alkaa. Niinpä puhelin pirahti helmikuussa pian Joonaksen syntymäpäivien jälkeen. Pidin lupaukseni, ja tässä sitä ollaan, Esko Strömsholm sanoo. Joonas on jo aikaisemmin pelannut Ässien maalivahtina. –Viime talvena pelasin täällä Merikarvialla, mutta nyt palaan Ässiin, kun siellä oli tarvetta maalivahdille. Tarkoitus on saada hyvä pohjakunto ja päästä korkeammalle tasolle pelaajana, Joonas suunnittelee. Miltä Eskon treenit ovat tuntuneet? Onko harjoittelu ollut raskasta? –Treenit ovat tuntuneet hyviltä, ja sehän on vain hyvä, jos välillä tuntuu raskaalta. Sillä tavalla kunto kasvaa, Joonas toteaa. –Olenko ollut kiltisti? Et kai pelkää minua? Strömsholm varmistaa. –No en, Joonas vastaa hymyillen. Esko Strömsholm painottaa suunnittelevansa harjoitukset nuoren, kasvavan lapsen vartalolle sopivaksi. Työ vaati pitkäjännitteisyyttä. –13-vuotiaan luusto kehittyy vielä, joten harjoitukset on tehtävä taiten, jotta pituuskasvu ei kärsi. Käytössä on kuntopiirikiertomenetelmä, jossa käytetään kevyitä painoja ja pitkiä sarjoja, Strömsholm kuvailee. Joonas kyllä tunnustaa, että hänestä olisi kiva saada muskelit, mutta miksikään kaapiksi hän ei halua muuttua. Strömsholm toppuuttelee tahtia. –Kunnon voimaharjoittelu kannattaa aloittaa vasta armeijan jälkeen. Ymmärrän, että odotus on kova paikka, mutta vasta parikymppisenä miehen luusto on riittävän kehittynyt kovaan treenaamiseen. Nuoren kuntoharjoittelussa erityisen tärkeää on, että liikesarjat tehdään oikein. Liikkeen tulee kohdistua juuri siihen lihakseen, johon sen on tarkoitus kohdistua. Siitäkin täytyy huolehtia, ettei tule mitään loukkaantumisia kuntosalilla. Kaksikko käy kaksi kertaa viikossa kuntosalilla. Lisäksi he käyvät pururadalla juoksemassa kerran viikossa. –Tärkeää molemmissa harjoituksissa on alkuverryttely. Pururadalla Joonas juoksee kilometrin pituisen kierroksen, minkä jälkeen hän tekee etunojapunnerruksia sekä vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Tämä sarja toistetaan kolme kertaa, Strömsholm selostaa. Joonas saa samalla ruokailuohjeita. Ennen juoksua on hyvä syödä vähintään kaksi tuntia aikaisemmin. Salille voi tulla, jos ruokailusta on kulunut tunnin verran. –Vatsa täynnä ei voi juosta. Banaanin voi ottaa välipalaksi, jos on nälkäinen olo ennen harjoituksia, Strömsholm neuvoo. Joonas on tunnollinen harjoittelija, joka noudattaa tarkasti Eskon ohjeita. Viime kaudella hän oli jäällä miltei joka päivä. –Treenien ja pelien lisäksi käytin yleisövuorot hyväkseni ja kävin kavereideni kanssa silloinkin harjoittelemassa, hän kertoo. Kun harjoitukset Ässissä alkavat, edessä on monta matkaa Poriin. –Sitten katsotaan, kuinka usein ehdimme harjoitella. Onhan välillä oltava palautumispäiviäkin. Kehitys tulee levon kautta, Strömsholm tietää. Jääkiekon pelaaminen on Joonaksen mielestä hauskaa. –On hienoa saada kiekot kiinni, Joonas sanoo.