Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Nukahda kahdessa minuutissa - tätä metodia myös armeija käyttää

Univaikeudet ovat hyvin yleisiä. Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Tällainen vanha keino on Yhdysvaltain armeijan käyttämä metodi, josta kerrottiin jo vuonna 1981 julkaistussa teoksessa Relax and Win: Championship Performance. Metodin on väitetty auttavan nukahtamaan jopa kahdessa minuutissa. Varmemmaksi vakuudeksi kerrotaan, että kuuden viikon harjoittelu auttaa univaikeuksissa peräti 96 prosentin varmuudella. Metodin väitetään auttavan sotilaita nukkumaan vaikka kesken taisteluiden. Tekniikka perustuu lihasten ja mielen rentouttamiseen sekä visualisointiin. Ei siis mitään aivan uutta univaikeuksien auttamisessa. Näin se käy! 1. Keskity ajattelemaan kasvosi lihakset rennoiksi. Rentouta myös kielesi, leukasi ja silmiesi ympärillä olevat lihakset. 2. Pudota hartiat rentoina niin alas kuin ne menevät. Rentouta ajatuksen voimalla ensin yläosa ja sitten alaosa toisesta käsivarrestasi. Tee sama toiselle käsivarrelle. 3. Hengitä ulos ja rentouta samalla rintakehäsi. 4. Rentouta jalkasi reisistä alkaen ylhäältä alaspäin, ensin toinen ja sitten toinen. Odota 10 sekuntia ja aloita sitten mielesi rentouttaminen. Valitse seuraavista vaihtoehdoista itsellesi sopivin. 1. Kuvittele makaavasi kanootissa, joka on tyynellä järvellä. (Suomalainen voi kuvitella itsensä yhtä hyvin soutuveneeseen.) Siinä maatessasi näet ylläsi vain sinisen taivaan, et muuta. 2. Kuvittele itsesi käpertyneenä mustan, samettisen riippumaton sisään, joka on pilkkopimeässä huoneessa. 3. Toista hiljaa mielessäsi 10 sekunnin ajan sanoja: älä ajattele. Metodista muistutti artikkelissaan dailymail.co.uk