Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Ota haltuun 4 tapaa, joilla aineenvaihdunnan saa käyntiin heti aamusta

1. Juo kahvia Kofeiini antaa vauhtia ruoansulatusjärjestelmälle, mikä nopeuttaa aineenvaihduntaa. Kofeiini voi nopeuttaa aineenvaihduntaa jopa 11 prosenttia, kertoo American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus. Jos et ole kahvinystävä, kokeile vihreää teetä. Sillä on samanlaisia aineenvaihduntaa nopeuttavia ominaisuuksia. Sen antioksidanttien uskotaan myös auttavan rasvan polttamisessa. 2. Syö aamiaiseksi proteiinia Proteiinipitoinen aamupala auttaa Goodsonin mukaan aineenvaihduntaa toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jos et ole nälkäinen heti herättyäsi, voit hyvin odottaa tunnin tai pari ennen syömistä. – Pidä kuitenkin huoli, että syöt 45 minuutin kuluessa treenin lopettamisesta, jotta keho palautuu, Goodson sanoo. 3. Treenaa heti aamusta Tutkimusten mukaan treenaaminen ennen aamupalaa voi saada kehon polttamaan enemmän rasvaa. Erityisesti intervallitreeni tehostaa rasvanpolttoa. – Korkeasykkeinen treeni kuluttaa enemmän kaloreita ja lisää hapen kulutusta myös harjoituksen jälkeen. Tämä saa aineenvaihdunnan pysymään käynnissä kauemmin ja kaloreita palaa vielä muutaman tunnin jälkeenkin. 4. Nostele painoja Voimaharjoittelu tehostaa aineenvaihduntaa paremmin kuin kestävyysliikunta, Goodson sanoo. Jotta saa parhaimmat hyödyt, kannattaa kuitenkin yhdistellä treenissään molempia, voimaharjoittelua ja esimerkiksi nopeita juoksupyrähdyksiä. Lähde: Women's Health