Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Rakas Anne Berner: Älkää viekö Merikarviaa enää syvemmälle pussin pohjalle

Pori on liikenteellisesti pussin perällä ja Merikarvia sitäkin syvemmällä, kun ei tänne pääse edes junalla. Nyt liikenne ja viestintäministeriön ehdotus teiden uudeksi runkoverkoksi tarkoittaisi sitä, että Merikarvia kaivautuisi entistäkin syvemmälle. Kasitie Porista pohjoiseen jäisi nimittäin ehdotetun runkoverkon ulkopuolelle. Erityisenä pelkona on, että valtion niukkoja korjaus- ja parannusrahoja ei jatkossa juurikaan tippuisi Kasitielle Merikarvian kohdalla. Monta kauhistelevaa lausuntoa asiasta on jo laadittu. Niitä ovat laatineet esimerkiksi alueen kuntien kunnanvaltuustojen puheenjohtajat ja maakuntien liitot. Mahtaako tällaisilla lausumilla olla minkäänlaista vaikutusta? Nyt olisi aika koota karvalakkivaltuuskunta, joka lähtisi ministeri Anne Berneriä hurmaamaan. Berner nimittäin tekee lopullisen päätöksen runkoväylistä mahdollisesti vielä tämän vuoden aikana. Liikenne- ja viestintäministeriö perustelee runkoverkkovalintojaan liikennemäärien ja yhdistävyyden mukaan. Siksi tuntuu oudolta, että koko Kasitie ei ole esityksessä mukana. Kasitiellä on vilkas liikenne, ja erityisesti tiellä tehdään paljon teollisuuden kuljetuksia. Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakuntien liitot toteavat lausunnossaan, että valtatie 8 on Suomen vientiteollisuuden tuotantolinja, jonka vaikutukset maan taloudelle kohoavat kymmeniin miljardeihin euroihin vuosittain.