Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Janin kotiin asennettiin ilmalämpöpumppu – lopputulos karua katsottavaa: "Ei mennyt ihan putkeen"

Ilmalämpöpumpun asentaminen Janin kotiin ei mennyt aivan putkeen. Asentaja oli käynyt asentamassa ilmalämpöpumpun sillä välin, kun Jani oli työmatkalla. Asiasta oli sovittu, ja naapuri kävi päästämässä asentajan sisään. Kun Jani saapui kuukauden reissulta kotiin, odotti kotona yllätys. Ensimmäiseksi Jani huomasi betonimoskan, jota oli kaikkialla. Lisäksi asentaja oli jättänyt mustia sormenjälkiä tapettiin kotelointien ympärille. Kolmas silmiinpistävä asia oli se, että ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö piti olla kiinnitettynä seinään. Näin ei ollut. Ongelmia paljastui lisää, kun Jani alkoi siivota asentajan jättämiä jälkiä. Osa läpiviennin koteloinnista putosi lattialle. –Se ei mennyt ihan putkeen. Oikea pumppu kyllä oli, mutta asennus oli mennyt pieleen. En tiedä, kuuluuko heidän moskaa siivota, mutta sitä oli kaikkialla, Jani kertoo. Ongelmat eivät jääneet tähän. Sähkö laitteeseen oli otettu siten, että ilmalämpöpumppu toimii vain, jos Janilla on keittiössä ja ulkona valot päällä. Jani oli kyllä maininnut kyseisen pistokkeen ongelmallisuudesta asentajalle, mutta se oli ilmeisesti mennyt asentajalta ohi. –En myöskään usko, että uretaani kuuluu laittaa tuolla tavalla. Lisäksi sisäpuolelle reikään oli työnnetty eristeeksi kotelon alle pakkausmuovia. Janin mielestä isoin ongelma on se, miten läpiviennit on tehty. –Nehän ovat ihan perseelleen kaikki. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Jani kertoo nähneensä omalla alallaan kaikenlaista, joten asennustulos ei sinällään miestä hetkauttanut. –Olin aika loppu kuukauden reissusta, ja koko touhu alkoi lähinnä naurattaa. Jani reklamoi asennuksesta. Yrityksen johtaja kertoi, että paras mies tulee korjaamaan tilanteen. –Hyvin he ottivat asian vastaan. Sanoin, ettei ole kiire korjata, koska kyllä tuo toimii. Yrittäjän elämä ei ole aina helppoa, joten mieluummin hoitavat asian sitten sopivalla aikataululla. Täytyyhän sitä vähän joustaa ja antaa mahdollisuus. En saanut tietooni, oliko kyse kiireapulaisesta vai vakiohenkilökunnasta. Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen kertoo, että Suomessa asennetaan vuosittain noin 50 000 ilmalämpöpumppua. Isoon asennusmäärään mahtuu tietysti monenlaista asentajaa kuin asiakastakin. –Luonnollisesti toivoisi, että kaikki asennukset tuottaisivat tyytyväisen asiakkaan, hän sanoo. Hirvosen mielestä on mahdoton ottaa kantaa yksittäiseen asennukseen ja sen yksityiskohtiin kuvien perusteella - etenkään, kun hän ei tiedä, mitä asentaja ja asiakas ovat sopineet toimituksen sisällöstä, siivouksista, koteloinnista ynnä muusta. –Pikavilkaisuilla näyttäisi siltä, että pienellä lisähuolellisuudella ja muutaman kymmenen minuutin siivous- ja viimeistelytyöllä tässäkin olisi saatu siisti asennusjälki ja taattua asiakastyytyväisyys. Hirvonen muistuttaa, että toimituksen sisältö olisi syytä sopia mahdollisimman tarkkaan jo kauppaa tehdessä ja mieluiten kirjallisesti. –Käyttöönotto ja käytön opastus on syytä tehdä asiakkaan kanssa yhdessä huolella, ja siitä kannattaa laatia myös käyttöönottopöytäkirja. Lämpöpumppujen ja ilmastointilaitteiden maahantuonti- ja tukkuliike Scanoffice Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Sandberg kertoo, että vaikka ilmalämpöpumppujen asentaminen on kylmäaineiden käsittelyn ja sähkötöiden osalta luvanvaraista toimintaa, itse asennusjälkeä ei valvo kukaan muu kuin loppuasiakas, jonka kiinteistöön laitteisto asennetaan. –Ammattiliikkeillä on usein asennuskuvaus kotisivuillaan ja tarjouksen liitteenä, mistä käy ilmi asennuksen sisältö. Näistä voi aina pyytää myös täsmennyksiä.