Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Lausunto laadittu kieli keskellä suuta: kunnanjohtaja ei ota lainkaan kantaa runkoverkkoasetukseen

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt kunnilta lausuntoja maanteiden runkoverkkoasetusta varten. Merikarvian kunnanjohtaja Kimmo Puolitaival vaatii lausunnossaan liikenneturvallisuutta ja hyvää kunnossapitoa Kasitielle. Molemmat ovat hyviä vaatimuksia, mutta huomiota kiinnittää se, että lausunnossa ei oteta lainkaan kantaa itse asiaan eli runkoverkkoasetukseen. Useat toimijat Länsi-Suomessa ovat olleet sitä mieltä, että Kasitie Porista Ouluun tulisi liittää runkoverkkoon. Tällaisen lausuman ovat esittäneet esimerkiksi Satakuntaliiton ja Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitukset ja alueen kunnanvaltuustojen puheenjohtajat, Anne Vastamäki-Ahola mukaan lukien. Syy kunnanjohtajan erikoiseen lausuntoon johtuu paikkakunnan vanhasta murheenkryynistä: Tuorilan risteyksestä. Vuosikymmenten aikana risteyksessä on sattunut useita kolareita, ihmishenkiäkin on menetetty. Viimeksi ELY-keskus korjasi risteystä rakentamalla siihen pisaranmuotoiset turvasaarekkeet. Kolarit risteyksessä ovat remontin jälkeen vähentyneet, mutta edelleen risteys tuntuu vaaralliselta varsinkin kevyen liikenteen kulkijasta. Merikarvian päättäjät ovat esittäneet risteykseen kiertoliittymän rakentamista, mutta koska kyseessä on valtatie, siihen ei ole ELY-keskuksessa suostuttu. Jos Kasitie liitettäisiin runkoverkkoon, silloin tästä ideasta pitäisi luopua kokonaan. Runkoverkon teillä nimittäin pitää päästä liikkumaan nopeasti ilman ajoa hidastavia liikenneympyröitä. Liikenneympyrä olisi hyvä ja edullinen ratkaisu, mutta ehkä risteyksestä voitaisiin tehdä turvallinen muillakin keinoin. Aikaisemmin ELY-keskus ehdotti ratkaisuksi porrastettua risteystä. Tämä tarkoittaisi sitä, että Merikarviantie tai Siikaistentie johdettaisiin Kasitielle eri kautta. On tietysti erittäin epätodennäköistä, että Kasitie Porista Ouluun liitetään runkoverkkoon. Runkotieverkkoasetusta yritettiin ensimmäistä kertaa saattaa voimaan vuonna 2006. Jo tuolloin tieosuus oli jätetty verkon ulkopuolelle. Mielestäni olisi kuitenkin Merikarvian edun mukaista, että Kasitie Porista Ouluun liitettäisiin suunniteltuun runkoverkkoon, jossa olisivat Suomen tärkeimmät ja parhaiten hoidetut tiet. Tieosuudelle voitaisiin saada jopa ohituskaistoja. Toive varmaankin vaikuttaa utopistiselta, mutta saa kai sitä unelmoida. "Lausunnossa ei oteta lainkaan kantaa itse asiaan eli runkoverkkoasetukseen.