Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Länsirannikko ansaitsee huomiota pääväylälleen – tien kohtelu tyrmistyttää Pohjanmaalla ja huolestuttaa paikallisia edunvalvojia

Missä päin maailmaa tahansa kauppa, kasvu ja vauraus keskittyvät ensin rannikkoalueille ja leviävät sieltä sisämaahan. Miksi pienessä Suomessa olisi toisin? Länsirannikolla Turusta Tornioon asuu joka viides suomalainen, ja väestömäärä on kasvanut 131 000 asukkaalla vuodesta 1990. Koko maan työpaikoista alueella oli kolme vuotta sitten 18 prosenttia – ja nykyisin jo varmaankin enemmän, kiitos esimerkiksi Valmet Automotiven massarekrytointien Uudessakaupungissa. Viidennes Suomen bruttokansantuotteesta ja peräti 35,7 prosenttia viennistä syntyy rannikkokaistaleella, jonka pituus on 800 ja leveys 30 kilometriä. Länsirannikon taajamia ja kaupunkeja yhdistää 626 kilometrin mittainen valtatie 8 Turusta Liminkaan. Loppumatka Tornioon kuljetaan valtatietä 4. Pitkittäistä rautatieyhteyttä rannikolla ei ole. Silti valtatie 8 ei ole kokonaisuudessaan mukana keskeisten maaliikenneyhteyksien runkoverkkosuunnitelmassa, jonka lausuntokierros on lopuillaan. Pahimmat aukot ovat välit Pori–Vaasa ja Kokkola–Oulu. Turusta Poriin valtatie tunnustetaan runkotieväyläksi, samoin Kokkolan eteläpuolella. Tien kohtelu tyrmistyttää Pohjanmaalla ja huolestuttaa paikallisia edunvalvojia. Pohjanmaan kauppakamarin ja Timo Aron poimimat ja edellä esitetyt luvut ”kasikäytävän” aluetaloudellisista vaikutuksista saavat kuitenkin toivomaan, että tosiasioilla olisi vielä merkitystä päätöksenteossa. Ministeriö perustelee rajaustaan hieman kummallisella väittämällä, jonka mukaan ”kasitiellä” ei olisi merkittävästi pitkän matkan liikennettä. Raskas liikennekin muka lähinnä ylittää tien poikittaissuunnassa matkallaan sisämaasta satamiin. Iso osa väylästä on vanhaa kaksikaistaista valtatietä, jonka liikennöitävyys ja turvallisuus eivät ole nykyvaatimusten tasolla. Runkotieverkkoon päätyvät tiet ja radat keräävät väistämättä jatkossa enemmän huomiota ja isoimmat investoinnit. Valtatie 8:n paikka on tässä joukossa. Pahimmat aukot ovat välit Pori–Vaasa ja Kokkola–Oulu. Tien kohtelu tyrmistyttää ja huolestuttaa edunvalvojia.