Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Vanhuksille myydään tarpeettomia ja ylihintaisia remontteja - painostusta ja jopa kuuden tunnin väsyttämistä: ”On varmaan huomattu, että tämä todella iso bisnes”

Huolestunut tytär soitti Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnan päällikölle Jukka Laaksolle alkuviikosta. Naisen vanhempien luona oli käynyt maanantaina urakoitsija, ja sähkösaneeraus oli aloitettu vanhempien kodissa tiistaina. Nainen kysyi Laaksolta, mitä hän voi tehdä asialle. Naisen isä oli luullut, että urakoitsijat tulivat kunnan puolesta ja että remontti oli pakko tehdä. –Totta kai on rehellisiäkin myyjiä liikkeellä, mutta eihän se normaalia ole, että tällainen sähkösaneeraustyö myydään maanantaina ja tiistaina jo aloitetaan työt. Eihän siinä ole mitään järkeä, Laakso sanoo. Laakso kertoo törmäävänsä työssään vastaavanlaisiin tapauksiin liian usein. Hän arvioi, että kolmen vuoden aikana yhteydenottojen määrä on lisääntynyt. – On liian kallista remontointia, huonoja maksuehtoja ja tarpeettomia remontteja. Laakson mukaan tietyillä firmoilla on tapana painostaa vanhuksia myyntitilanteissa. Lisäksi remontit aloitetaan mahdollisimman nopeasti. –On varmaan huomattu, että tämä on todella iso bisnes. Ikääntyneitä on koko ajan enemmän. Heille on helpompi kaupata remontteja. Sanotaan, että teidän kattonne on huonossa kunnossa, eivätkä nämä ihmiset itse sitä lähde katsomaan. Kaupataan remontteja, jotka ovat ”piilossa” Korjausneuvonnassa on huomattu, että iäkkäämmille ihmisille tarjotaan perinteisesti kattojen ja vesikourujen remontteja. Laakson mukaan 2010-luvun jälkeen remonttikirjo on kuitenkin laajentunut. –Viime vuosina on ollut näitä piilossa olevia juttuja, kuten viemäreiden ja hormien pinnoituksia sekä LVI-tekniikkaa, joista ymmärretään vielä vähemmin, eikä niitä kyetä itse tarkistamaan. Vanhustyön keskusliitto on yrittänyt pitää huolestuttavasta ilmiöstä meteliä, jotta tietoisuus lisääntyisi. Liitto on myös laatinut oppaan ikäihmisten kotona asumisen turvaksi. Siellä annetaan myös ohjeet sinnikkäiden kauppiaiden varalle. Valituksia kirvoittava myynti kohdistuu usein ikäihmisiin Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi toukokuussa , että remonttimyynneistä tulevien yhteydenottojen määrät ovat nousussa. Valituksia kirvoittava myynti kohdistuu usein iäkkäämpiin ihmisiin. Ongelmaksi nimettiin erityisesti kuluttajan kotona tapahtuva myynti. Toukokuussa KKV:n lakimies Miina Ojajärvi kertoi Iltalehdelle, että sopimukseen uuvuttaminen, remontin todellinen tarpeellisuus ja markkinoinnin ymmärrettävyys ovat remonttien kotimyynnin ongelmia. Ojajärvi muistutti tuolloin, että markkinoinnissa tulee lain mukaan ottaa kohderyhmä huomioon. –Jos huomaa, että kohderyhmä ei ymmärrä selvästi, mitä on ostamassa ja mihin sitoutumassa, pitäisi myyminen lopettaa siihen. Tilannetta pidettiin jopa niin vakavana, että toukokuussa KKV julkaisi niiden kuuden yrityksen nimet, joiden remonttien kotimyynnistä oli tullut valituksia. Vanhuksia väsytetään: ”Myyntitilanne saattoi kestää kuusikin tuntia” Nyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Annina Huolman kertoo, että tilanne on rauhoittunut ainakin niiden yritysten kohdalla, joiden tapaukset KKV:llä olivat vireillä. –Kaikki yritykset ovat sitoutuneet kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin muuttaa toimintatapaansa, eli he ovat sitoutuneet luopumaan esimerkiksi aggressiivisesta menettelystä. Siltä osin ei ainakaan vielä ole nähtävissä mitään uutta piikkiä. KKV:llä käsitellyissä ilmoituksissa aggressiivisuus näkyi muun muassa siinä, että kuluttajan kotona vietettiin huomattavan pitkiä aikoja ilta-aikaan. –Tilanne saattoi kestää kuusikin tuntia, eikä kuluttajan toiveita poistumisesta kunnioitettu. Yleensä näillä yrityksillä on tapana soittaa ennen kotikäyntiä. Meille tuli ilmoituksia, että soitto oli tullut ja kuluttaja oli puhelimessa kertonut, että ei halua palvelua. Silti myyjät olivat tulleet kuluttajan ovelle ja jatkaneet myyntiä. Näin ei saa toimia. ”Yritykset alkoivat myydä kotimyyntinä mittatilausremontteja” Huolmanin mukaan toukokuussa tiedotettu ilmoitusmäärien kasvu saattoi korreloida kotimyynnin peruuttamisoikeuden rajoittamiseen liittyvän lakimuutoksen kanssa. Kuluttajansuojalaissa on määritelty, että 14 päivän peruuttamisoikeutta ei ole esimerkiksi silloin, kun kyseessä on jokin mittatilaustyönä tehty tuote kuten mittatilausikkuna. –Yritykset alkoivat myydä kotimyyntinä mittatilausremontteja, joiden avulla peruuttamisoikeus on voitu välttää. Tämä näkyi tietenkin myös kuluttajailmoituksissa, koska kuluttajat olettivat, että käytössä on 14 päivän peruutusoikeus. Kaikissa tapauksissa peruuttamisoikeuden puuttumista ei tuotu kunnolla ilmi. Myyntitilanteessa kuluttajalle pitäisi kertoa kaikki olennaiset tiedot selkeästi ja ymmärrettävästi. Kuluttajalle on kerrottava, onko hänellä oikeus peruuttaa ostos. Elinkeinonharjoittaja voi hinnoitella haluamallaan tavalla Kerroimme artikkelissamme eläkeläispariskunnan lämmitysremontista, joka osoittautui reilusti yleistä hintatasoa kalliimmaksi. KKV:llä vireillä olleista tapauksista osa liittyi kalliisiin hintoihin. Tällaiset ilmoitukset ovat Huolmanin mukaan ongelmallisia, koska lainsäädännössä ei ole määritelty remonteille hintakattoja. –Elinkeinonharjoittajalla on vapaus hinnoitella palvelu haluamallaan tavalla. Myyntitilanteissa kuluttajan olisi tärkeä ottaa aikalisä ja harkita tarjousta, vertailla sitä muiden yritysten hintoihin ja selvittää yleinen hintataso, jotta tällaista ikävää yllätystä ei tule. Huolmanin mukaan on painostustapauksissa on suhteellisen yleistä, että tarjottu hinta osoittautuu jälkikäteen yleistä hintatasoa kalliimmaksi. –Myyjä aina myy palvelujaan, joten myyntiin on hyvä suhtautua kriittisesti. Vanhukset ovat muita heikommassa asemassa, jos heillä on sairauksia tai jos heillä ei enää ole iän puolesta kykyä hahmottaa tilannetta. Jos tällainen sopimus tulee tehtyä, olisi siitä hyvä kertoa omaisille mahdollisimman nopeasti. Sopimuksesta riippuen voi 14 päivän peruuttamisoikeus vielä päteä. Iäkkäitä vanhempia kannattaa ohjeistaa kotimyynnistä ennakkoon. Jos kuluttajasta tuntuu, ettei kaikki mennyt myyntitilanteessa lain mukaan, kehottaa Huolman ottamaan yhteyttä maistraattien ilmaiseen kuluttajaoikeusneuvontaan. –He auttavat myös, jos haluat apua esimerkiksi reklamaation tekoon tai sopimuksen purkamiseen tai perumiseen.