Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Koukuttava Merikarvia iskee – suunnittelmissa ensi vuoden matkailutäkyjä hurjimpia visioita kaihtamatta

MERIKARVIA Tulevaisuusseminaari Köffillä keräsi 30 osallistujaa Merikarvian matkailuyrittäjien keskuudesta. Näin matkailuelinkeinoa voitiin puida läpi monesta eri näkökulmasta. Kunnanjohtaja Kimmo Puolitaival johti kiikarointia tulevaisuutta kohti. Hänen onnistui saada osallistujat innostumaan ja porukalla visioimaan. Kunnanjohtaja haastoi väen miettimään, mikä olisi se liikkeelle saava tavoite, joka olisi myös pitkälti yhteinen. Ryhmätöissä hän peräsi rohkeutta ja sitä väellä riittikin. Päät yhdessä mietittiin, mitä on matkailumme 5–10 vuoden kuluttua. Hurjimpia ideoita oli varmaan Ikean myymälän nouseminen Tuorilaan. Ehdotuksia pisteytettiin eri ryhmien välillä. Suurimman kannatuksen sai esitys ”Krookkaa ympäri vuoden”. Kakkoseksi nousi näkemys globaalista markkinoinnista. Kalastusyrittäjä Olli Ojamo esitteli ryhmän mietteitä. –Me ei olla enää Merikarvia, vaan Amerikarvia, koko perheelle, 365 päivänä, palvelua 24 tuntia vuorokaudessa. Olisi olemassa myös WiFi-vapaa alue. Siellä ei käytettäisi lainkaan kännyköitä, vaan se olisi tarkoitettu pelkästään ihmisten kohtaamiseen ja kommunikointiin meri – joki – metsä -akselilla. Pohdinnan tuloksina myös Merikarvian majoituskohteet pitäisi siirtää yhden varauspisteen alle. Joen kalakanta ja luonnonrauha olisi turvattava jatkossakin. Mietintämyssyssä eli myös Ouraluodon kehittäminen. Lisäksi Merikarvian positiivista imagoa halutaan nostaa ja laajentaa entisestään. Nyt kuultiin visioita. Seuraavassa vaiheessa matkailuyrittäjät lähtevät pienemmässä ryhmässä pohtimaan kehitettäviä asioita. Kunnanjohtaja Puolitaival on toiveikas. –Merikarvialla on osaamista ja matkailutarjottimella monia kiinnostavia sisältöjä. Ratkaisevaa on, että yrittäjät ovat tässä täysillä mukana. Kulunut kesä jää monen mieleen jo pelkän helteensä takia ja loistava lomasää vaikutti monella tapaa matkailijoita lisäävästi. Kuumuudesta ja kuivuudesta tosin kärsi Merikarvianjoki, kun olosuhteiden pakosta toimeen pantu kalastuskielto kesti muutaman viikon. Asuntomessut toivat Merikarvialle kiitettävästi ohikulkijoita. Mieleen jäävät myös Kutujytän rennot tunnelmat ja kesä-asukasennätys sekä kotileipomon avaama sähkökioski Värenmäellä. Mukana tilaisuudessa olivat myös mietteitään kertomassa Merikarvian S-marketin päällikkö Mari Granfors sekä K-marketin kauppias Mika Sippola . Granfors totesi matkailun ja loma-asukkaiden olevan erittäin tärkeitä. –Se näkyy meillä muulloinkin kuin kesällä. Aina kun paikkakunnalla tapahtuu, myös kaupankäynti vilkastuu. Matkailu merkitsee mahdollisuutta palvella ja kehittyä. Mietimme aktiivisesti yksikön kehittämistä niin, että se palvelee hyvin sekä paikallisia että kesäasukkaita ja myös matkailijoita. Mika Sippola totesi, että Merikarvialla on paljon näkemistä, tekemistä ja kokemista niin suomalaisille kuin ulkomaalaisellekin. –Merikarvialle matkailu on koko kuntaa elävöittävä hieno ja tärkeä asia. Se on aika monelle yrittäjälle jopa elinehto. Sippola sanoo toivovansa, että uusilla visioilla ja yhteisellä, positiivisella panoksella Merikarvian matkailu pidetään myös jatkossa koukuttavana, elinvoimaisena ja kehittyvänä.