Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Lain mukaan ostajan ei tarvitse selvittää ostamansa auton alkuperää – Tästä syystä hänen kannattaa kuitenkin selvittää se

Eduskunta hyväksyi viikko sitten lain, joka vaikeuttaa ulkomailla varastettujen autojen liikkumista Suomeen. Suomi liittyy mukaan sopimukseen, josta viranomaiset voivat rekisteröinnin yhteydessä tarkistaa ajoneuvon tiedot ulkomaisilta viranomaisilta. Sopimus tulee voimaan muutaman kuukauden kuluessa. Kun ulkomailta tuotua autoa rekisteröidään Suomeen, tällä hetkellä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tarkistaa sen taustat vain tietyissä tapauksissa. EUCARIS-sopimukseen liittymisen jälkeen kansainvälisestä tietojenvaihdosta tulee automaattisempaa. Liikenne- ja viestintäministeriön lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen kertoo, että tietojenvaihtojärjestelmä antaa nykyistä paremmat työkalut torjua ajoneuvoihin liittyvää rikollisuutta ja väärinkäytöksiä. Poliisilla on tähänkin asti ollut pääsy joihinkin EUCARIS-järjestelmän palveluihin. Miten ostaja voi tarkistaa auton taustat? Trafin kehityspäällikön Elsa Paasilinnan mukaan Suomessa ei vastedeskään ole rekisteriä, josta yksityinen henkilö tai autoliike voisi tarkistaa, onko ulkomailta ostettu auto varastettu. Rekisteröinnin yhteydessä tehtävien kansainvälisten tarkistusten automatisointi kuitenkin parantaa kuluttajan asemaa. Tietopyynnöt hoituvat rekisteröintiprosessissa vastedes automaattisesti. Tähän asti rekisteröinnistä on saattanut päästä läpi tuontiauto, joka tosiasiassa onkin ollut lähtömaassaan varastettu. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Jyrki Aho pitää ongelmana sitä, ettei kuluttajalla itsellään ole parempia keinoja tarkistaa autojen taustoja. –Kansalaisen pitäisi olla lakitermien tarkoittama "bonus paterias familia" eli "huolellinen perheenisä", joka on noudattanut riittävää huolellisuutta, vaikka vahinko onkin sattunut. Mutta miten voi tarkistaa auton taustat, jos ulkomailta lähtee ostamaan autoa? Ymmärrän tilanteen pulmallisuuden kansalaisten näkökulmasta. Kansalaisen pitäisi olla tarkka, mutta miten hän voi ostohetkellä varmistua ajoneuvon taustoista? Aho kertoo, että poliisissa on keskusteltu verkkoportaalin luomisesta, josta kuluttaja voisi esimerkiksi polkupyörän rungonnumeron perusteella tarkistaa, onko pyörä ilmoitettu varastetuksi. –Jos kerran kansalaisen pitää olla tarkkana, pitäisi olla keinoja, joilla hän voi sen tehdä. "Paljonkohan joukossa on varastettuja?" Poliisi on tutkinut Pirkanmaalla rahanpesuepäilyä, jossa pirkanmaalaisten autoliikkeiden epäillään myyneen Euroopasta tuotuja varastettuja autoja asiakkaille. Rikostutkinnan keskiössä on Tampereen seudulla toimiva autoliike. Poliisi on takavarikoinut varastetuiksi epäillyt autot niiden ostajilta. Tapaus on siirtynyt poliisin esitutkinnasta nyt syyteharkintaan. Tutkinnanjohtaja Jari Luoto Sisä-Suomen poliisista kertoo yllättyneensä esitutkinnan aikana, kuinka paljon Suomeen tuodaan ulkomailta ajoneuvoja. –Kuinkahan paljon niiden joukossa liikkuu varastettuja ajoneuvoja, sillä vaatii työtä ja ammattitaitoa varmuudella selvittää auton alkuperä. Iso tuontiautoliike ostaa vain luotettavilta myyjiltä Paljon tuontiautoja maahan tuovan vaihtoautoliikkeen Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen pitää hyvänä, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi alkaa tarkemmin selvittää tuontiautojen taustoja. Hän kertoo, että Kamux pyrkii minimoimaan riskit ostaessaan autoja Euroopasta, mutta lisää, että ostajilla ei ole käytössään mitään Euroopan laajuista rekisteriä, josta auton historian voisi tarkistaa. Niinpä Kamuxin linja on ostaa autoja vain luotettavilta myyjiltä, kuten leasing-yhtiöiltä ja merkkiliikkeiltä. –Mitä epämääräisemmiltä myyjiltä autoja ostaa, sitä isommaksi riski kasvaa. Jos hyvä auto on halpa, yleensä jokin mättää. Meille kaupataan autoja monelta taholta, ja monelle sanomme ei. Silti täysin aukottomaksi ostoja ei saa, Törmänen sanoo ja kertoo, että Kamuxillekin on käynyt niin, että auto on osoittautunut varastetuksi tai siitä on ruuvattu pois kilometrejä. –Onneksi näitä on sattunut todella harvoin. Eritoten USA:sta näytetään tuovan Eurooppaan autoja, joiden taustat on syytä katsoa tarkkaan. Myyjä vastaa virheistä Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo Virhevastuu ja takuu autokaupassa –ohjeistuksessaan , että myyjä vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Näihin sisältyy se, että autosta on annettu vääriä tietoja tai ostajalta on salattu olennaisia tietoja. Juristi Jari Suurla Kilpailu- ja kuluttajavirastosta toteaa, että ostajan pitää voida luottaa siihen, että myyjä omistaa myymänsä tuotteen. –Jos omistusoikeutta ei ole, myyjällä on virhevastuu, ja ostajalla on oikeus peruuttaa kauppa. Myös yksityisten välisessä kaupassa on sama perusolettama: joka myy, hänellä pitää olla omistusoikeus. Ostajaltakin odotetaan jotakin Vaikka myyjällä onkin virhevastuu myymästään tuotteesta, ostajaltakin toki odotetaan jotakin. –Juridisella tasolla ostajan ei pidä joutua selvittämään ostamansa tuotteen alkuperää, mutta toki hänen kannattaa selvittää se, sillä auton myyjä voi olla kadonnut tai maksukyvytön, kun ostaja yrittää purkaa kauppaa. Suurla toteaa, että jossakin vaiheessa ostajallakin pitää hälytyskellojen soida eikä selitykseksi käy, että "en tiennyt". –Jos Mersu myydään hyvin halvalla ja pikakaupalla, pitää ymmärtää epäillä. Tai jos ostaa polkupyörän pimeällä kadulla 30 eurolla, voi saada syytteen varastetun tavaran ostamisesta. Myös yritys voi purkaa kaupan – tietyin ehdoin Asianajotoimisto Lindblad & Co Oy:n asianajaja Markku Lindblad toteaa, että kauppalain mukaan myös yritysten välinen kauppa on mahdollista purkaa, jos on tapahtunut olennainen virhe. –Tyyppiesimerkki tällaisesta oikeudellisesta virheestä on, että myyjä ei omista kaupan kohdetta. Tämä on kaupan purkuedellytys, jos ostaja ei tätä tiennyt eikä hänen pitänytkään tietää. Ostajan tulee tarkistaa tavara niin pian kuin se on mahdollista. Jos siis suomalainen autoliike on ostanut saksalaiselta autoliikkeeltä auton, joka on osoittautunut varastetuksi, kauppa on kauppalain mukaan mahdollista purkaa. Lindblad tosin toteaa, että eri asia on, kuinka helppoa ostajayrityksen on saada rahansa takaisin esimerkiksi saksalaiselta autoliikkeeltä. –Jos kirjeenvaihto ei auta, kannattaa ottaa paikallinen asianajaja avuksi. Lue myös: Tamperelaisen autokaupan epäillään myyneen varastettuja autoja kuluttajille – Poliisi takavarikoi autoja asiakkailta, rahalliset menetykset huomattavia Lue myös: Tamperelaisen autokaupan törkeästä rahanpesusta epäiltyinä kuultu useita henkilöitä – Poliisi epäilee, että ulkomailla varastettuja autoja kuljetettiin myytäväksi Pirkanmaalle Lue myös: Tamperelaisen autoliikkeen epäillään myyneen ulkomailla varastetuksi ilmoitettuja ajoneuvoja: Poliisi tutkii tapausta törkeänä rahanpesuna – Rikoksen taustalla isoja rahasummia Lue myös: Tamperelaisen autokaupan vastuuhenkilöt vangittiin epäiltynä törkeästä rahanpesusta – Tutkinnanjohtaja: "Aika isoista summista on kysymys"