Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Yritysideakilpailu aktivoi Merikarvian lukiolaisia pohtimaan, miten kerhotoiminta auttaisi uravalinnassa

ALL IN Pitch on Satakunnan yrittäjäpalveluyhdistys Enterin ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhdessä järjestämässä yritysideakilpailun yhteiskunnallisessa sarjassa palkittiin Merikarvian lukiolaisia. Emmi Järvenpää , Anna Niemi ja Laura Baumane ideoivat kerhon nimeltä Workshop for Your life. Kyse on nuorisolle suunnatusta urasuunnittelu- ja työnhakuvalmennukseen keskittyvästä kerhosta. Energisen naistrion kerho on suunnattu 13–20 -vuotiaille nuorille. Kerhon tavoitteena on saattaa nuoret ja yritysmaailma yhteen kerhon kautta. Kerhossa nuorille annetaan opastusta niin työnhakuun kuin CV:n laatimiseen sekä tutustutetaan nuoria eri alojen mahdollisuuksiin. Tuote on skaalattavissa ja se on mahdollisuus toteuttaa myös franchising-mallilla. Kilpailussa oli kolme sarjaa: toinen aste, korkea-aste ja yhteiskunnallisen yrittäjyyden sarja. Pitchaus -kisa järjestettiin maanantaina 26. marraskuuta Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Muut palkitut ideat olivat: Go Explore –retkeilyvälineistön vuokraus, jonka ideoi Annika Viinikkala SAMKista ja COZY-mobiilisovellusidea ravintolaan, minkä oli kehitellyt Tom Tuomi Porin Lyseon lukiosta. ALL IN PITCH -kisassa nuoret hyppäävät pois omalta mukavuusalueeltaan nousemalla lavalle pitämään perinteinen hissipuhe ja saamaan siitä tuomariston palaute. Jokainen lavalle nousija on voittaja. Pitchauskisa etenee monivaiheisesti. Kaikki halukkaat opiskelijatiimit osallistuvat oppilaitoskohtaisiin alkukarsintoihin. Karsinnoista parhaat tiimit etenevät semifinaaliin. Päivän päätteeksi kunkin sarjan parhaimmat tiimit esittävät ideansa paikalla olevan yleisön edessä. Tänä vuonna mukana oli ennätysmäärä lukiolaisia: lähes puolet kaikista osallistujista. Semifinaalissa oli yhdeksäntoista esitystä, joista finaaliin valittiin kuusi kilpailijaa. Finaalissa kolme parasta palkittiin kukin 1300 euron stipendillä. Tuomaristo kiinnitti huomiota arvioinnissaan idean uutuusarvoon, toteuttamiskelpoisuuteen sekä yritysidean elinvoimaisuuteen ja liiketoimintamahdollisuuksiin. Tuomaristoon kuuluivat Kari Ollila, Antti Kokkila, Jari Taimi ja Matti Ratsula, jotka nostivat kommenteissaan esiin, että kilpailun ideoiden taso nousee vuosi vuodelta ja tämä tekee myös voittajakolmikon valitsemisesta entistä haasteellisempaa. Tämänvuotisia palkittavia he perustelivat seuraavasti: Annikka Viinikkalan Go Explore – idea oli lähtöisin hänen omasta tarpeestaan päästä vaeltamaan, mutta usein tarvittava kalusto on niin kallista, että yritykset jäävät tekemättä tai ne joutuu suorittamaan puutteellisin varustein. Palvelussa aloitteleva luonto- ja retkeilyharrastaja pääsee vuokraamaan tarvikkeita palvelun kautta. Esitys oli vakuuttava ja Viinikkala perusteli hyvin yrityksen ansaintamallin. Annika Viinikkala on ensimmäisen vuoden Merenkulun opiskelija SAMKin Rauman yksikössä. COZY -idea tarjoaa ravintolaelämyksen puhelimen välityksellä: Uusi konsepti auttaa asiakasta saamaan ravintolakokemuksesta enemmän irti: puhelinsovellusta hyödyntämällä asiakas saa juuri oikean määrän ruokaa ja vaivattomasti puhelimella tilaamalla. Käteistä ei myöskään tarvita vaan asiakas voi maksaa ravintolalaskunsa sovelluksen kautta. Tom Tuomi esiintyi jämäkästi ja toi esille kokemusperäistä tietoa ravintola-alan kohderyhmistä. ALL IN Pitch on hyväksi koettu tapa saada opiskelijat kokeilemaan oman ideansa ja esityksensä toimivuutta ja tehoa. Parhaimmillaan opiskelija oppii itsestään ja vahvuuksistaan jotain olennaista. Satakuntalaisille nuorille suunnattu yritysideakilpailu järjestettiin Satakunnan ammattikorkeakoulussa jo kolmatta kertaa.