Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Eurovaalikone Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Tältä Krookka voisi näyttää tulevaisuudessa

Pete Argillander tutkii diplomityössään Krookan alueen kehittämismahdollisuuksia. Diplomityö on tehty tänä vuonna Tampereen teknillisessä yliopistossa arkkitehtuurin koulutusohjelmassa. Diplomityön havainnekuvat luovat upeita visioita siitä, millaiseksi Krookka voisi joskus tulevaisuudessa kehittyä. Argillanderin ensivaikutelma Krookan satama­-alueesta oli avara, jopa tyhjänoloinen, joten alueen täydennysrakentaminen tuntui hänestä perustellulta. Tutustuttuaan ympäristöön ja kalasataman pitkänomaisiin rakennuksiin, Argillander sai ajatuksen täydennysrakennuksesta rantaravintolan yhteyteen. "Puuteollisen ajan jäljiltä oleva satama-­alue kaipasi mielestäni täytettä vuosikymmenten kerrostuneisuuden hengessä. Ajatus uudesta keskusrakennuksesta ympäröivine toimintoineen rantaravintolan rinnalle syntyi. Nimesin suunnitelman osan Merikeskukseksi. Tilojen toiminta voisi olla luonteeltaan muuntojoustavaa kunnan ja toimijoiden tarpeita mukaillen perustuen suurelta osin matkailun tarpeisiin", hän kirjoittaa diplomityössään. Yksi vaihtoehto keskuksen käytölle on näköalamajoitus. Merikeskuksessa voisi olla näyttely-­ ja kahvilatoimintaa sekä erilaisia tapahtumia.  "Ennen pusikoitumista ydin-Krookassa riitti näkymiä merelle rakennusten väleistä, joten se on kantava ajatus myös Sevionmäen kehittämisessä suunnitelmassani. Tarpeeksi pienet ja pitkittäiset rakennusmassat puistoalueineen antaisivat tilaa ympäröiville suojelluille rakennuksille ja merinäkymille. Uudisrakennusten osin ympärivuotinen asuminen toisi Krookkaan lisää elämää myös talviaikana", Argillander visioi.  Sataman  toimintaa olisi Argillanderin mielestä järkevää kehittää liittämällä kokonaisuuteen valaistu kävelyreitti sataman läpi. Sataman reitti voisi kulkea Suulintieltä kesäteatterin ja rantaravintolan läpi satamalaiturille, ja siitä edelleen kävelysillan kautta uudelle muistomerkille Krookan pookille. Muistomerkki johdattaa puolestaan viereiselle galleria Vanhalle Savulle. "Kävelysilta ja satamaraitti voisivat liittää sataman ja savustamoiden alueet paremmin toisiinsa. Myös muistomerkki saisi paremmin huomiota kävelysillan avulla. Pienveneiden kulku poukamaan tapahtuu tällä hetkellä vaijerin alta, joihin veneet kiinnitetään perästään. Kävelysillan alituskorkeus voisi olla samaa luokkaa ja peräkiinnityskaapeli voisi liittyä sillan rakenteisiin", Argillander pohtii.  Argillanderin mielestä satama kaipaa lisää vierasvenepaikkoja. Hän uskoo, että lisälaituri voisi tuoda veneilijöitä enemmänkin Krookkaan. Laiturialueelle voisi rakentaa saunankin. Saunan yhteydessä voisi olla porrasmainen laiturinosa uintimahdollisuudella.  "Rakennusten terassit voisivat olla katettuja kankailla kuten verkkoja kuivattiin aikoinaan. Vapeet olivat rantahuoneiden yhteydessä, joten historiaa saataisiin eloon sitäkin kautta", Argillander kirjoittaa. Argillanderilla on idea myös sataman liikennöinnin kehittämiseksi. Hänen mielestään Tuomiston talon vierestä satamaan johtavan tien voisi rauhoittaa kevyen liikenteen käyttöön. Liikennöinnin satamaan voisi keskittää satama-­alueen päätulotielle Varvintielle pienvenepoukaman viereen. Satama-­alueen reunamille voisi rakentaa esimerkiksi siirrettäviä pienrakennuksia markkinoiden ja tapahtumien tarpeisiin. Argillander on esitellyt luonnoksiaan Merikarvian kunnan edustajille, ja saanut heiltä myönteistä palautetta. Visiot ovat upeita. Aivan toinen kysymys sitten on, kuka nämä visiot toteuttaa. Pete Agrillanderin diplomityö Aavalta Krookan suojaan Merikarvian Krookan alueen kehittäminen valmistui tänä syksynä. Työ on tehty arkkitehtuurin laitoksella Tampereen teknillisessä yliopistossa. Työn tarkasti professori Olli-Paavo Koponen. 45-sivuinen diplomityö on Merikarvian kunnan tilaama. Työn pääpaino on kokemusperäisessä suunnittelussa tekijän tutustuttua paikkaan eri vuodenaikoina ja eri käyttäjänäkökulmista. Suunnitteluosassa tekijä tutki Krookan alueen kehittämismahdollisuuksia ja esittää konkreettisen suunnitelman Krookan alueen kehittämisestä visuaalisesti havainnekuvin ja kaavaluonnoksella. "Kävelysilta ja satamaraitti voisivat liittää sataman ja savustamoiden alueet paremmin toisiinsa. Pete Argillander