Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Jos kroppa kerää nestettä, olo on turpea ja voimaton - vinkit, joilla pääset eroon turvotuksesta!

• Turvotus on ylimääräisestä kroppaan kertyneestä nesteestä johtuva painonnousu. • Se voi aiheuttaa epämukavan, pöhöttyneen olon. • Turvotuksesta voi päästä eroon. Turvotus hiipii pikkuhiljaa vyötärölle ja muuallekin kroppaan. Hauskat juhlat notkuvine herkkupöytineen saavat monelle aikaan paitsi iloisen mielen myös stressin, kun vatsaa turvottaa, vyö kiristää sekä syödyn ruoan määrä ahdistaa. Laillistettu ravitsemusterapeutti, personal trainer Petteri Lindblad sekä hyvinvointiyrittäjä Jutta Gustafsberg toppuuttelevat stressiä juhlakiloista. –Hetkessä ei liho, vaikka nopeasti syöty ruoka suurine annoskokoineen turvottaakin vatsaa. Voit syödä suuria annoksia monta päivää lihomatta, kunhan palaat normaaliin rutiiniin sen jälkeen, Lindblad sanoo. Mutta mitä edes on turvotus? Gustafsberg näkee sen nopeana, yhtäkkisesti ilmestyvänä mahan pömpötyksenä, ilmana suolistossa tai ylipäänsä tukkoisena olona. Myös Lindblad puhuu akuutista vatsan turvotuksesta, tai vaihtoehtoisesti tilanteesta, jossa pitkään jatkuneet epäterveelliset elämäntavat ovat muuttuneet kropassa rasvaturvotukseksi. Katse menneisyyteen Vuodenvaihteen jälkeen moni haastaa itsensä joko kuntoremonttiin, painonpudotukseen, tipattomaan tammikuuhun –tai näihin kaikkiin yhdessä. Tavoitteita asetettaessa on tärkeää muistaa lähtötilanne, sillä viiden kilon pudotus tarkoittaa varsin eri asiaa vaikkapa 100- tai 60-kiloiselle. –Viisi kiloa voi lähteä viikossa, jos ylipainoa on riittävästi. On myös tärkeää ottaa huomioon, millainen historia ihmisellä on ollut. Pitää katsoa vuosia taaksepäin ja pohtia, mikä on johtanut nykytilanteeseen, Gustafsberg neuvoo. Molempien asiantuntijoiden mukaan vaa'an lukemaa ei tulisi pitää absoluuttisena totuutena, etenkin silloin, jos ylipainoa on vain vähän. Gustafsberg vaihtaisi tuolloin vaa'an mittanauhaan sekä peiliin. Myös alusvaatekuvat sivusta, edestä sekä takaa auttavat havaitsemaan muutoksia, sillä usein omalle peilikuvalle sokaistuu prosessin myötä. Älä pelkää ruokaa Olipa tavoitteena sitten vain muutaman kilon nesteturvotuksen poisto tai kestävämpi painonpudotus, on ensisijaista katsoa, mitä lautaselle menee ja milloin. Lindbladin mukaan moni sortuu virheellisen mielikuvaan siitä, että painoa pudottaakseen tulisi syödä vähemmän. –Ihmiset pelkäävät kunnon ruokaa, vaikka tärkeintä on syödä riittävästi. Puoli kiloa vihanneksia, pari desiä marjoja, pari hedelmää, täysjyväviljaa, pastaa, riisiä, siemeniä, proteiinia, pähkinöitä, kaurapuuroa sekä kauraleipiä päivittäin, hän luettelee. Keskivertosuomalaisen energiatarve liikkuu 2000–3000 kilokalorissa, mutta se ei aina täyty ihmisten stressatessa ruoan määrää. Haitallisimmat plussakalorit eivät kuitenkaan ole tyypillisesti peräisin kotiruoasta, vaan suklaapatukoiden, alkoholin sekä muiden ylimääräisten suupalojen kaltaisista herkuista. –Kuituja, hyvää rasvaa sekä proteiinia säännöllisin väliajoin. Kunnon aamupala, 2–3 tunnin välein nappaistava välipala, yhteensä 6–9 pientä ateriaa päivässä. Tärkeintä on kuunnella kroppaa ja löytää säännöllinen ateriarytmi niin, että pahimmat nälkäpiikit pysyvät loitolla, Lindblad vinkkaa. Molemmat asiantuntijat peräänkuuluttavat pitkäjänteisyyttä sekä vertaistukea. Tsemppari, personal trainer, ystävä, työkaveri tai vaikkapa verkkovalmennus voivatkin helpottaa prosessia, sekä edesauttaa hyvien tulosten saantia. Jo peruspalkit kasaamalla aikaan saa paljonkin. –Syöminen kuntoon sekä juominen kuntoon. Ennemmin tai myöhemmin se alkaa tuottaa osinkoa, se on aivan varma juttu, Lindbland sanoo. Muutaman kilon turvotuksesta voi päästä eroon helpostikin –vain palaamalla ruotuun. Varsinainen painonpudotus vaatii jo enemmän. – Nuku riittävästi, näe ystäviä, harrasta seksiä. Mikäli syöminen, liikunta, lepo sekä ihmissuhteet ovat tasapainossa, on sinulla käsissäsi hyvät palikat painonhallintaan, laillistettu ravitsemusterapeutti sekä personal trainer Petteri Lindblad sanoo. Painonpudotukselle hyvä startti Kokosimme kotikonstit, joilla suuremman tai pienemmän painonpudotuksen saa näppärästi alkuun. – 2 kiloa Vain parin kilon turvotus on usein seurausta intensiivisestä syöntijaksosta, kuten vaikkapa joulusta. Moisesta määrästä voi Petteri Lindbladin mukaan päästä eroon yksinkertaisesti käymällä saunassa, ja pelkkä arkirutiiniin paluu häätää parin kilon nestekertymän ilman suurempaa vaivannäköä. –Jos kyseessä on mittasuhteisiinsa tyytyväinen ihminen, pari kiloa lähtee pois lisäämällä vedenjuontia. Myös vihreä tee kiihdyttää aineenvaihduntaa, mutta sen kummempiin poppakonsteihin ei tarvitse ryhtyä arkeen paluun lisäksi, myös Jutta Gustafsberg sanoo. – 5 kiloa Vaikka vitonen saattaa kadota nopeastikin, on painonpudotukseen hyvä varata aikaa. Monesti liikakilojen taustalla on liian vähäisen syömisen vuoksi hidastunut aineenvaihdunta, jonka herättely ottaa aikansa. Kun aineenvaihdunnan saa rullaamaan, voi syödä paljonkin ja pysyä silti hyvässä kunnossa. Vaivannäkökin palkitsee. –Jos kokkaat itse ruoat, liian suolat jäävät automaattisesti pois. Tee parin kolmen päivän ruoat valmiiksi ja nappaa eväsboksi mukaan töihin aamulla. Valmista marinadit itse, mausta ruoka puhtaasti ja aloita tipaton tammikuu tai herkuton helmikuu, Gustafsberg luettelee. Moni aloittaa kuntokuurin liialla innokkuudella, ja into rääkkitreenin menoon voi heiketä päivä päivältä. Kuntoilu kannattaa aloittaa rauhallisesti kävelyllä, lihaskuntotreenillä, aerobisella harjoittelulla, jumpalla tai vaikkapa squashilla. Kolme treeniä viikossa riittää. – 10 kiloa Normaalipainoa lähentelevälle henkilölle kymmenen kilon painonpudotus ei ole enää pelkkää turvotusta, vaan kyseessä on pitkäaikainen projekti. Tässäkin vaiheessa maltti on valttia, niin tylsältä kuin se kuulostaakin. –Tiedän, että ihmiset haluavat nopeasti tuloksia. Jos katsotaan tv-ohjelmista saatavaa esimerkkiä, niin nopeasti pudotettu kymmenen kiloa valitettavasti tulee myös nopeasti takaisin, Gustafsberg sanoo. Kun ensimmäiset, pelkkää nestettä sisältäneet kilot on saatu pois, alkaa varsinainen rasvanpoltto. Tuolloin puolen kilon tai yhden kilon viikkotahti on erinomainen vauhti etenkin silloin, kun tavoitteena ovat pysyvät tulokset. Myös oikoteitä onneen on tarjolla, tietyin ehdoin. –Laihdutus on valtava bisnes, mutta pikadieetit eivät toimi pitkäkestoisesti. Kolme kuukautta elämästä on aika lyhyt aika, jonka aikana tehdyt toistot voivat saada aikaan pysyvän elämäntapamuutoksen, Gustafsberg rohkaisee.