Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Tulospalvelu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Pitkät rekat yleistyvät liikenteessä

Tänään maanantaina voimaan tulevat lainsäädäntömuutokset mahdollistavat nykyistä pidemmät eli ns. HCT-rekat yleiseen liikenteeseen. Tähän asti HCT-rekat ovat liikkuneet poikkeusluvilla, mutta jatkossa pidemmät rekat ovat osa normaalia liikennettä. Liikenteessä rekat tunnistaa PITKÄ-kyltistä. Nykyisin auton ja puoliperävaunun suurin sallittu yhdistelmäpituus on 16,5 metriä ja auton ja varsinaisen perävaunun sekä moduuliyhdistelmien suurin sallittu pituus on 25,25 metriä. Jatkossa puoliperävaunuyhdistelmät saavat olla noin 22,5-metrisiä, auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmät noin 31-metrisiä ja uudet kolminiveliset yhdistelmät jopa 34,5-metrisiä. Suurimmillaan pituuden kasvu on 9 metriä. Näistä pidemmistä yhdistelmistä käytetään yleisesti nimitystä HCT-rekka, mikä tulee englanninkielisestä termistä High Capacity Transport. –Uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin, kertoo johtava asiantuntija Otto Lahti. Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta. Kaikki uudet yli 25,25 metriä pitkät yhdistelmät on merkitty selkeästi erottuvalla noin 100x50 cm kokoisella PITKÄ-kyltillä ja koko yhdistelmän mittaisilla heijastavilla ääriviivamerkinnöillä. Yhdistelmien suurin sallittu massa säilyy 76 tonnissa. Kuusi metriä pidemmän yhdistelmän ohittaminen 20 km/h nopeuserolla kestää tasan yhden sekunnin kauemmin, jolloin vastaantulijoiden kaistalla pitää ajaa 30 metriä pidempi matka. 34,5-metristä ohitettaessa pitää vastaantulijoiden kaistalla ajaa noin 50 metriä pidempään perinteisen 25-metrisen ohittamiseen nähden. Merkittävästi pidempi yhdistelmä ottaa hieman enemmän aikaa ja tilaa tiukoissa käännöksissä. Etenkin näin talvella, kun osa kaistamerkinnöistä on lumen alla piilossa, pitää jokaisen autoilijan jättää riittävä pelivara vieressä tiukkaa käännöstä tekevään suureen yhdistelmään. Uusien pidempien yhdistelmien turvallisuus on korkealla tasolla niille asetettujen tiukempien turvavarustevaatimusten ansiosta. HCT-rekkojen kokeilut ja niihin liittyvä tutkimusta on tehty Suomessa erittäin tiiviissä yhteistyössä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kanssa. Toiminnassa on yhdistetty kuljettajien käytännön kokemukset ja tieteellinen tutkimus tuloksekkaalla tavalla. –Uskallankin arvata, ettei tule kestämään montaa viikkoa, kun ensimmäiset sata uutta yli 30-metristä rekkaa ovat liikenteessä, veikkaa Lahti.