Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Lukija joutui noidankehään: Oli juuri tekemässä passihakemusta, kun pankin avainlukulistasta loppuivat numerot – kuinkas sitten kävikään?

MIELIPIDE Koin tänään itseni turhautuneemmaksi kuin varmaan koskaan ennen yli 70-vuotisen elämäni aikana! Kaikki alkoi siitä, että olin uusinut parin selkäsärkyihin tarvitsemani lääkkeen reseptit viikonlopun aikana. Toisen uusimisesta tulikin ilmoitus, muttei siitä tärkeämmästä. Yritin siksi kirjautua verkon Kanta-palveluun, nähdäkseni reseptitilanteen. Tunnistautumisprosessi tapahtuu pankkitunnuksilla. Ehdin jo naputella OP:n avainluvun kertaalleen, kun huomasin ilmoituksen, että avainlukulista on vaihdettava. Siksi kirjauduin OP:n verkkosivulle, ja naputtelin avainluvun (joka oli jo vanhan listan viimeinen) sekä vaaditun uuden listan numeron ja sen jälkeen uuden listan avainluvun. Vastaus oli ”väärä luku”! Yritin uudelleen, sama juttu. Tämän jälkeen olin täysin ulkona OP:n verkkopalvelusta. En päässyt toimimaan verkkosivulla edes puhelimen OP-Mobiilin kautta, missä olin voinut esim. maksaa laskuja ilman avainlukuja mobiilitunnuksen (tai vastaavan) kautta! Kulutin päivän aikana n. 3 tuntia eri OP:n palvelunumeroiden jonotuksessa. Ilmoitettu jonotusaika vaihteli yleisimmästä 1 minuutista 11 minuuttiin, mutta lyhimmilläänkin todellinen aika oli varttitunnin luokkaa. Lisäksi vastaajan ”asian nopeuttamiseksi” kysymän tilinumeron ja salasanan näppäilyn jälkeen tuli aina vastaus: tiedot ovat väärät! Annoin eri soittojen aikana nämä tilitiedot ainakin 5 eri kertaa samalla tuloksella. Varmaan syynä kaikkeen oli juuri tuo puuttuva avainlukulistan aktivointi. Juttelin aluksi päivän aikana OP:n kolmen eri puhelinpalvelijan kanssa, jotka kaikki olivat ilmeisesti murteesta päätellen Kuopiosta tai muualta Itä-Suomesta, yksi sen vahvistikin kysyttyäni. Kun selitin, että tuo reseptin saanti ei suinkaan ole se suurin vaikeus vaan se, että olen hakemassa passia / henkilökorttia, mitä varten jo olen käynyt valokuvaamossa (mistä kuva on lähetetty poliisin arkistoonkin), enkä voi nyt hoitaa itse hakemusta verkon kautta, koska en pysty tunnistautumaan ilman saamani avainlukulistan aktivointia, yksikään puhelinpalvelijoista ei osannut auttaa. Koska aktivoimiseenhan siis tarvitaan henkilöllisyystodistusta!!! Varsinainen noidankehä! Noista kolmesta OP:n puhelinpalvelijasta ei siis ollut mitään apua ongelmaan, ei myöskään Merikarvian konttorin toimihenkilöstä, jonka kanssa juttelin melko pitkään. Yhdessä jopa päivittelimme asian typeryyttä, mutta hänenkin mukaansa avainlukulistan aktivoiminen vaatii henkilötunnusnumeron! Hän kehotti hoitamaan tämän mielestäni pelkästään avainlukulistan aktivoimiseen liittyvän pankkiasian poliisivirkailijoiden kautta! No, ei hätää, ajattelin, suunnitelmissa oleva matkalle lähtö on vasta 8 viikon päässä. Täytyy vain käydä poliisin toimipisteessä Porissa tai Kankaanpäässä. Kun passi- ja ”henkkariasioista” on kyse, neuvotaan varaamaan aika. Osoittautui, että ensimmäiset vapaat ajat Porissa olivat 1.5 kuukauden päästä, maaliskuun puolivälissä, ja Raumalla sekä Huittisissakin maaliskuun 10 päivän jälkeen. Kankaanpäästä sain varatuksi ajan kuitenkin helmikuun lopulle siis kuukauden päähän. Vaikka poliisin toimipisteessä tunnistautuminen jotenkin onnistuisikin jo lähes vuosi sitten vanhentuneen passini avulla, henkilökortin saaminen hakemuksen täytön jälkeen kestää ilmoituksen mukaan noin kuukauden päivät (passin ehkä saa hieman nopeammin?)! Onko minun nyt ruvettava heti perumaan varatut ja osin maksetut matkat, sen takia, ettei OP voi aktivoida jo hallussani olevaa avainlukulistaa?! Kun nyt ajattelin arkipäiviä lähikuukauden, parin aikana, näyttää siltä, etten pysty näkemään oman pankin verkkosivulta mitään, en maksamaan laskuja enkä siirtämään rahaa käyttötilille, yms. Jotkut laskut vielä tulevat postitse paperikopioina, ja voin ne maksaa, ainakin kun avaan tilin toisessa pankissa. Sitäkö on nyt lähdettävä etsimään! Tämä kokemus todistaa sen, että puheet paperittomista täällä koti-Suomessa eivät koske pian enää pelkästään maahanmuuttoviraston torjumia, pakoilevia maahanmuuttajia vaan myös syntyperäisiä, jopa monien pankkihenkilöiden tai poliisin hyvin tuntemia ”nuhteettomia” kansalaisia, jotka ovat jostain syystä unohtaneet uusia passin, henkilöllisyystodistuksen – tai sen kaikkein tärkeimmän dokumentin: pankin avainlukulistan!!! Loppulause: Aikani soiteltuani ja jälleen 20 minuuttia jonotettuani, sain varatuksi jo huomiselle päivälle poliisilta ajan passihakemusta varten, Kristiinankaupunkiin. Ja yllätys, yllätys: sen jälkeen vielä kerran OP:n asiakaspalveluun aikani jonotettuani, langan päähän sattui sentään yksi terveesti ajatteleva puhelinpalvelija ’Savonmualta’, joka lupasi lähettää minulle valmiiksi aktivoidun avainlukulistan postitse. Sen pitäisi hänen arvionsa mukaan tulla noin viikossa. Eihän nykyään Suomen Postilta voi tietenkään odottaa ainakaan nopeampaa palvelua! Nyt siis odotan jännityksellä toimiiko poliisi tosiaan Pohjanmaan alueella passiasioissa noin 1.5 kuukautta nopeammin kuin Satakunnan puolella ja hyväksytäänkö vanha passi tunnisteena? – Löytyisiköhän sieltä toimivampi pankkikin? Seppo Niemispelto Merikarvia