Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Eurovaalikone Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Alma Median tulos nousi ja ylitti odotukset

Alma Median oikaistu liiketulos oli 17,1 miljoonaa euroa loka-joulukuussa. Analyysipalvelu Factsetin keräämä konsensus (keskiarvo) odotti oikaistun liikevoiton olleen loka-joulukuussa 12,1 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten oikaistua liikevoittoa kertyi 11,3 miljoonaa. Osakekohtainen tulos oli neljännellä kvartaalilla 0,12 euroa. Osakekohtaiseksi tulokseksi analyytikot odottivat Factsetin ennusteen mukaan 0,09 euroa. Vertailukaudella se oli 0,04 euroa. Vuoden 2018 viimeisen vuosineljänneksen tulos oli erinomainen kaikkien liiketoimintojen parantaessa tulostaan”, toimitusjohtaja Kai Telanne toteaa tiedotteessa. ”Kovin tuloskirittäjä oli jälleen kerran Alma Markets 33,7 prosentin liikevoittomarginaalilla. Rekrytointiliiketoiminnan kasvu hidastui alkuvuodesta itäisen Keski-Euroopan toimintamaissamme, mutta oli edelleen hyvällä tasolla kansantalouksien vahvan vedon tukemana. Suomessa markkinapaikkaliiketoiminta ilman rekrytointiliiketoimintaa kasvoi loka–joulukuussa orgaanisesti 11 prosenttia. Lisäksi kasvua ja kannattavuutta toivat uudet, vuoden 2018 alussa hankitut liiketoiminnot sekä panostukset lisäarvoa tuottaviin palveluihin. Myös alhaisemmat markkinointikulut nostivat liikevoittoa”, Telanne taustoittaa. Liikevaihto oli 91,9 miljoonaa euroa loka-joulukuussa. Liikevaihdon odotettiin laskeneen neljännellä kvartaalilla 92,9 miljoonaan viime vuoden 97,1 miljoonasta. Toimitusjohtaja luonnehtii kannattavuuskehitystä koko vuodelta ”vahvaksi”. Oikaistu liikevoitto nousi koko vuodelta 12,2 prosenttia ennätykselliseen 57,3 miljoonaan euroon liikevoittomarginaalin ollessa 16,2 prosenttia. Osinko nousee odotuksia enemmän Osinkoesitys on 0,35 euroa osakkeelta. Osingoksi odotettiin 0,28 euroa osakkeelta, kun vertailukaudelta maksettiin 0,24 euroa per osake. Näkymät vuodelle 2019 Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018. Vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 57,3 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja huomauttaa katsauksessa, että hyvän tuloksen ja vahvan kassavirran myötä Alma Mediasta tuli katsauskauden lopussa lähes nettovelaton yhtiö. ”Vahva taseemme, huolimatta IFRS 16:n vaikutuksesta, antaa liikkumatilaa tulevaisuuden kasvun rakentamiseen, digitaalista liiketoimintaamme kasvattaviin yrityskauppoihin sekä kilpailukykyämme vahvistaviin teknologiainvestointeihin.” Satakunnan Kansa kuuluu Alma Mediaan.