Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Kevättä kohti: Veneretkien suunnittelu alkaa

Kaassakari sijaitsee venereitin varrella matkalla Ouraluotoon. Karia sietää varoa, sillä saari tunnettiin vielä sata vuotta sitten Skarpgrundin nimellä, mikä viittasi purjehtijoille vaaralliseen matalikkoon. Saareen pystytettiin vuonna 1859 merenkulkua helpottava riukukaassa (merimerkki), mikä antoi aiheen uudelle nimelle. Vielä ensimmäisen maailmansodan jälkeisinä vuosina saaressa oli 40 metrin korkuinen merimerkki, joka ohjasi etelästä Ouran kautta kohti Krookkaan tulleet alukset saaren länsipuolitse. Saari ja siinä olleet rakennelmat opastivat silakkaa pesillä ja rysillä kalastaneita laskemaan pyydyksensä vuodesta toiseen hyviksi osoittautuneille pyyntipaikoille. Saaren rantoja peittää tiheä korkea tyrnikasvusto. Saari on yksityisessä omistuksessa, mutta ilman rakennuksia. Nyt ollaan jo miltei perillä, sillä Jussinkari sijaitsee aivan Ouraluodon edustalla. Tarinan mukaan saareen on haudattu venäläisiä. Ouraluotoa aikoinaan tukikohtanaan pitäneiden venäläisten keskuudessa saattoi esiintyä kuolemantapauksia. Kulkutautiin sairastuneita vainajia ei haluttu haudata sinne, missä majoituttiin. Lähellä karin rantaviivaa on 1800-luvulla haaksirikkoutuneen limisaumaisen puuhylyn jäänteitä. Saaren sisäosa on yksityisessä omistuksessa, mutta saari on täysin rakentamaton.