Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Vaalikone

Mari opiskelee unelma-ammattiinsa – Elli ihastui Jyväskylään

Merikarvian Lammelasta kotoisin oleva Mari Hamppula , 23, tiesi haluavansa opettajaksi ja määrätietoisesti haki Rauman opettajankoulutuslaitokseen ja kolmas kerta toden sanoi. Nyt hän opiskelee unelma-alaansa valmistuen tulevaisuudessa käsityökasvatuksen maisteriksi. Mari kirjoittaa tällä hetkellä kandidaatin tutkielmaansa käsitöiden opettamisesta yläkoulussa. Mari valmistui Merikarvian lukiosta 2014 ja vietti ensimmäisen välivuotensa Jyväskylässä opiskellen kasvatustieteiden perusopintoja Jyväskylän kristillisessä opistossa. Opisto-opinnot hän koki todella tärkeiksi pysyäkseen mukana opiskelun rutiinissa. Lisäksi hän sai elinikäisen ystävän opistoaikaisesta kämppiksestään. Toisen välivuoden hän vietti Merikarvialla työskennellen ja opiskellen samanaikaisesti Tampereen avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä. Opiskelu kannatti, sillä hän sai vuonna 2016 opinnot aloittaessaan luettua hyväksi opintoja. Hän suositteleekin opisto-opiskelua lämpimästi. Mari hakee sivuaineeksi luokanopettajaopintoja, sillä hän haluaisi kaksoispätevyyden. Käsityönopettajaksi voi opiskella Rauman opettajankoulutuslaitoksessa sekä Helsingin ja Itä-Suomen yliopistoissa. Näistä Mari koki Rauman parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä se oli lähellä ja sopivan kodikas pieni kaupunki yliopistolla. Rauman yksikkö on Turun yliopiston alainen, ja siellä voi opiskella luokanopettajaksi, lastentarhanopettajaksi sekä käsityönopettajaksi. Mari on opiskelujensa lisäksi aktiivinen opiskelijoiden luottamustoiminnassa ollen käsityönopettajaksi opiskelevien ainejärjestön TK-killan ympäristö- ja yhdenvertaisuusvastaava. Mukana hallitustoiminnassa hän on toista vuotta. Oman pestinsä lisäksi hän on mukana hupi- ja perinnetoimikunnassa järjestämässä tapahtumia. Järjestötoiminta antaa paljon sekä sen kautta pääsee tutustumaan muihin opiskelijoihin yli vuosikurssirajojen. Mari kehuukin Rauman opettajaopiskelijoiden yhteisöllisyyttä, joka korostuu pienessä kaupungissa. Tulevaisuudessa Mari toivoo pääsevänsä opettamaan kouluun, jossa olisi ala- ja yläaste samassa rakennuksessa, jotta hän voisi mahdollisesti opettaa niin yhtä luokkaa kuin käsityötä. Elli Peltomäki , 25, on kotoisin Siikaisista, ja kävi Merikarvian lukion valmistuen sieltä 2012. Hän päätti alunperin pitää välivuoden, jonka aikana hän oli töissä ja panosti urheiluun. Samalla hän totesi haluavansa opiskella jo kauan haaveilemaansa alaa eli opettajaksi. Hän pääsi vuonna 2013 opiskelemaan varhaiskasvatustiedettä Jyväskylän yliopistoon ja aloitti vuonna 2017 luokanopettajan maisteriopinnot. Hänen olisi tarkoitus valmistua joulukuussa 2019. Elli haki molempiin koulutuksiin, luokanopettajaksi ja varhaiskasvatukseen, joista hän pääsi jälkimmäiseen. Hän piti opinnoista alusta alkaen ja päätti hankkia kaksi pätevyyttä. Hän hakikin luokanopettajaksi yhteishaun kautta sekä suoraan maisteriohjelmaan. Elli pääsi molemmista, mutta valitsi maisteriohjelman. Nyt hän on huomannut varhaiskasvatuksen opintojen tukevan luokanopettajan opintoja todella hyvin. Varhaiskasvatuksen opintojen aikana Elli kävi vaihdossa Georgiassa, Yhdysvalloissa, jossa hän opiskeli kaikkea muuta kuin opeopintoja. Hän halusi katsoa, mitä kaikkea muuta on, mutta se vain vahvisti tunnetta siitä, että opettajuus on sitä mitä hän haluaa. Jyväskylään Elli on aivan ihastunut. Hän kokee sen sopivan kokoiseksi kaupungiksi, jossa on hyvät harrastusmahdollisuudet. Ainoa miinus on se, että perhe on kaukana. Hän kuitenkin suunnittelee mahdollisuuksien mukaan jäävänsä valmistumisen jälkeen Jyväskylään. Tietysti työt vaikuttavat asuinpaikan valintaan, mutta Jyväskylän lähellä on myös paljon pienempiä paikkakuntia, eikä hieman pidempi työmatka ole este. Lisäksi erityisesti varhaiskasvatuksella on tarvetta työvoimasta, mutta Elli on nyt keskittynyt luokanopettajan sijaisuuksiin. Opettajaopintoja hän suosittelee kaikille kiinnostuneille. Opettajuus on jatkuvassa muutoksessa, eikä nykyinen opettajuus vastaa enää ollenkaan sitä, mitä se oli hänen ollessaan peruskoulussa. Opettajuus on paljon muutakin, kuin tuntien suunnittelua ja pitämistä. Opettajaopiskelijoilla on lisäksi avoin ja yhteisöllinen ilmapiiri, mistä hän pitää todella paljon.