Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Nyt keitetään kalakeittoa ja kokataan lasagnea – katso tämän viikon ohjeet hyvään perusruokaan

Kotitalouksissa kokataan koronaepidemian takia enemmän kuin vuosikymmeniin. Satakunnan Kansa ja Lounais-Suomen Martat laativat karanteeniviikoille ruokavinkit, joiden avulla kodeissa voi valmistaa helppoa ja ravitsevaa ruokaa. Satakunnan Kansan ja Marttojen aiemmin julkaisemat reseptit vinkkivideoineen voit katsoa oheisista linkeistä: Lue lisää: Taas pitäisi keksiä viikon ruoat? – Tässä ruokavinkit ja reseptit ensi viikolle Lue lisää: Mitä laittaisi ruuaksi? – Näillä vinkeillä ilahdutat kotona helposti ja terveellisesti Lue lisää: Herkkua kotikeittiöstä – näillä ohjeilla vatsat tulevat täyteen helposti ja terveellisesti! Lue lisää: Viikon ruokavinkeissä tehdään muun muassa soijavokkia ja laitetaan perunaa pizzaan – katso ohjeet tästä Lue lisää: Maistuisivatko silakkamurekepihvit vai kasvispaella? Viikon ruokavinkeissä tarjotaan myös salaattiohjeita tuhtiin ja kevyeen makuun Keväinen kalakeitto 4 annosta 1 sipuli 1 rkl öljyä 1–2 tl currya 2 valkosipulinkynttä 12 dl vettä 1 kalaliemikuutio 1 laakerinlehti 2 porkkanaa 8–10 perunaa 400 g tuoretta tai pakastekalaa 70 g pinaatinlehtiä Ohje: 1. Jaa kuorittu sipuli neljään osaan ja leikkaa osat mahdollisimman ohuiksi viipaleiksi. 2. Kuumenna öljy, lisää curry ja kuullota sipulit läpikuultaviksi. 3. Pienennä lämpöä ja anna sipulien pehmentyä noin 10 minuuttia. 4. Lisää hienonnetut valkosipulinkynnet, vesi ja kalaliemikuutio, laakerinlehti ja viipaloidut porkkanat. 5. Lisää kuutioidut perunat. 6. Kuutioi kala ja hienonna pinaatinlehdet ja lisää keittoon. 7. Hauduta keitto miedolla lämmöllä kypsäksi. Lisää vettä tarvittaessa. Pähkinä-broilerileikkeet 4 annosta 600 g ohuita broilerileikkeitä (ns. minuuttipihvejä, rintafileitä) marinadi 3 rkl sitruunamehua ¾ dl rypsiöljyä 1 tl suolaa ½ tl mustapippuria ½–1 dl hienonnettua persiljaa panerointiin 2 dl pähkinämurskaa paistamiseen 2 rkl öljyä 2 rkl voita tai margariinia Koristeeksi: appelsiinia tai greippiä lohkoina Ohje: 1. Sekoita marinadia varten sitruunanmehu, öljy ja mausteet. 2. Asettele ohuet broilerileikkeet marinadiin laakealle lautaselle tai muovipussiin. Anna maustua muun aterian valmistelun ja pöydänkattamisen ajan. 3. Nosta leikkeet marinadista ja pyörittele ne kauttaaltaan pähkinämurskassa. 4. Kuumenna paistinpannussa öljy-voi/margariiniseosta ja paista leikkeet kullanruskeiksi molemmin puolin. 5. Leikkaa sitrushedelmistä (appelsiineista ja greipeistä) kalvottomia lohkoja ja lisää näitä vihreiden salaatinlehtien kanssa tarjolle. Vinkki! Käytä erilaisia pähkinöitä vaihdellen. Voit leikata ne murskaksi terävällä veitsellä leikkuulaudalla tai hankkia valmiina murskana. Teholeikkurilla murskaaminen onnistuu myös. Voit vaihtaa pähkinät manteleihin tai käytä puolet pähkinöitä ja puolet manteleita. Helppo munakasrulla 6 kananmunaa 5 dl maitoa 1½ dl vehnäjauhoja ½ tl suolaa Täyte: ½ purjoa 1 maustekurkku 400 g jauhelihaa 2 tl vehnäjauhoja 1 dl ruokakermaa 50 g sinihomejuustoa ½ tl suolaa ripaus mustapippuria ½ tl oreganoa ½ tl basilikaa 1–2 dl juustoraastetta Ohje: 1. Vatkaa munien rakenne rikki. Lisää maito, vehnäjauhot sekä suola. 2. Kaada seos leivinpaperilla vuoratulle uunipannulle. 3. Kypsennä 200-asteisessa uunissa 20–30 minuuttia. 4. Valmista täyte. 5. Leikkaa purjo pieneksi silpuksi. 6. Leikkaa maustekurkku pieniksi kuutioiksi. 7. Ruskista jauheliha pannulla ilman rasvaa, lisää purjo ja hauduta, kunnes purjo pehmenee. 8. Ripottele joukkoon vehnäjauhot ja lisää kerma. Keitä muutama minuutti. 9. Mausta murennetulla sinihomejuustolla ja mausteilla. 10. Lisää maustekurkkukuutiot sekä juustoraastetta. 11. Levitä täyte kypsälle munakaslevylle ja kääri munakas rullalle. 12. Tarjoa heti tai ripottele pinnalle juustoraastetta ja pane kuumaan uuniin 5–10 minuutiksi. Vegaaninen lasagne Tomaattikastike 1 iso sipuli 3–4 valkosipulinkynttä 1 iso porkkana 1 kesäkurpitsa öljyä kasvisten kuullottamiseen 2 dl tummaa soijarouhetta 5 dl kasvislientä (5 dl vettä + 1 liemikuutio) 2 rkl tomaattipyreetä 1 tlk tomaattimurskaa 1 tl sokeria 1 tl suolaa rouhittua mustapippuria Valkokastike n. ½ l riisimaitoa (tai muuta kasvimaitoa) 3 rkl rypsiöljyä 4 rkl vehnäjauhoja 2 dl ruokakaurakermaa 1 tl suolaa ¼ tl valkopippuria Lisäksi n. 300 g vegaanista juustoa Ohje: 1. Aloita valmistamalla tomaattikastike. Kuori ja pilko sipuli ja valkosipulinkynnet hienoksi. Kuullota miedolla lämmöllä öljyssä. 2. Kuori ja raasta porkkana. Lisää raaste pannulle sipulien kanssa ja anna hautua kesäkurpitsan pilkkomisen ajan. Pienennä myös kesäkurpitsa pieniksi suikaleiksi (voit myös raastaa kesäkurpitsan). Lisää mukaan pannulle. 3. Lisää seuraavaksi soijarouhe ja kasvisliemi. Hämmentele välillä, kunnes soijarouhe ja kasvikset kypsyvät n. 10 minuuttia. Lisää sitten paprikajauhe, sokeri, tomaattipyree ja tomaattimurska. Mausta suolalla ja pippurilla ja jätä hautumaan miedolla lämmöllä valkokastikkeen valmistamisen ajaksi. 4. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. 5. Tee valkokastike miedolla lämmöllä. Laita kattilan pohjalle rypsiöljy ja lisää sekaan vehnäjauhot ja sekoita vispilällä nopeasti tasaiseksi massaksi. Lisää sekaan maitoa vähitellen koko ajan sekoittaen. Kiehauta kastike koko ajan sekoittaen, kunnes se on paksuhkoa. Kaada joukkoon kaurakerma. Kuumenna kastike ja mausta suolalla ja valkopippurilla. 6. Aloita lasagnen kokoaminen levittämällä pohjalle kauhallinen tomaattikastiketta. Lado päälle kerros lasagnelevyä. Tarvittaessa taita levyjä sopivan kokoisiksi, jotta ne eivät mene paljon päällekkäin. Levitä lasagnelevyjen päälle valkokastiketta. Ripottele hiukan juustoraastetta ja lisää päälle tomaattikastiketta. Lado uusi kerros lasagnelevyjä ja kaada tomaattikastiketta sekä taas valkokastiketta ja hiukan juustoraastetta. Tee näin yhteensä n. kolme kerrosta siten että tomaattikastike ja valkokastike jäävät päällimmäisiksi. Lisää loput juustoraasteesta pinnalle. 7. Paista 200 asteessa n. 30–40 minuuttia, ota vuoka uunista ja anna sen vetäytyä ennen tarjoamista muutama minuutti. Mustikka -mannavaahto 4 annosta 1 dl tummia mannasuurimoita tai karkeita riisijauhoja 3 dl mustikoita 5 dl vettä 2 dl vaahtoutuvaa kasviskermaa 1 dl sokeria Ohje: 1. Vispilöi kiehuvaan veteen mannasuurimot, sokeri ja mustikat. Keitä koko ajan sekoittaen 5–7 minuuttia. Jäähdytä ja vatkaa vaahdoksi. 2. Vatkaa kerma vaahdoksi ja yhdistä lopuksi molemmat vaahdot. 3. Koristele kokonaisilla mustikoilla. Munahyydyke 4 annosta 4 munaa 2 dl maitoa 1/2 tl suolaa tai yrttisuolaa ripausvalkopippuria ½ dl ruohosipulia tai yrttejä saatavuuden ja maun mukaan vuoan voiteluun: rasvaa Ohje: 1. Riko munat kulhoon ja sekoita niitä haarukalla niin, että munien rakenne menee rikki. 2. Lisää neste ja mausteet ja sekoita hyvin. 3. Kaada seos voideltuun pieneen uunivuokaan. 4. Hyydytä uunin alatasossa 175°C:ssa noin puoli tuntia. Tarjoa välittömästi kala- tai kasvisruokien lisäkkeenä. Muunnos: Voit lisätä munaseokseen esimerkiksi sekavihanneksia, makkarakuutioita, kypsää lihaa tai kalaa, jolloin hyydykkeen voi tarjota pääruokana keitettyjen perunoiden kanssa. Hopeakakku 7 kpl (2½ dl) munanvalkuaista 2 ¾ dl sokeria 1 ¾ dl vehnäjauhoja 1 ½ dl perunajauhoja 1 sitruunan tai appelsiinin raastettu kuori 125 g voita sulatettuna mantelirouhetta vuoan jauhottamiseen Ohje: 1. Sulata rasva ja jäähdytä se. 2. Vatkaa puhtaassa ja kuivassa kulhossa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää sokeria joukkoon vähitellen koko ajan vatkaten. 3. Sekoita toisessa kulhossa vehnäjauhot, perunajauhot ja sitruunan tai appelsiinin raastettu kuori. Siivilöi taikinan joukkoon. Kaada lopuksi siivilään jäänyt raaste. Sekoita varovasti nostellen. Sekoita joukkoon myös jäähtynyt rasva. 4. Kaada taikina voilla voideltuun ja mantelirouheella jauhotettuun noin 2 l:n vuokaan. Paista 175 asteessa noin 30–40 minuuttia. Kananmunaa monipuolisempaa ruoka-ainetta ei olekaan. Munasta teet terveellisen pika-aterian tai loihdit upeita jälkiruokia tai leivonnaisia. Kananmunalla on monenlaisia ominaisuuksia, joita hyödynnetään ruoanlaitossa ja leivonnassa. Kananmunan kemiallinen koostumus tekee siitä monipuolisen ruoanvalmistuksen raaka-aineen. Kananmuna sitoo, suurustaa, antaa väriä ja makua ruokiin. Lisäksi se sopii koristeluun. Kananmunan unelmasäilytyslämpötila on +14 astetta. Kananmunat voi säilyttää niin jääkaapissa kuin huoneenlämmössä. Tärkeintä on tasalämpöisyys – lämpötilojen sahaaminen saa aikaan kosteutta kananmunan pinnassa, mikä voi johtaa ennenaikaiseen pilaantumiseen. Rikottu tuore kananmuna säilyy jääkaapissa pari päivää. Pelkkä valkuainen säilyy tiiviissä rasiassa viikon. Kun keltuainen upotetaan veteen ja se peitetään, säilyy se pari päivää. Munaa voi myös pakastaa: keltuainen ja valkuainen erotellaan omiin rasioihinsa. Pakaste säilyy noin 4 kuukautta. Voit käyttää koko munan tai käyttää keltuaisia ja valkuaisia erikseen. Tässä muutama ohje, jos on jäänyt ylimääräisiä keltuaisia tai valkuaisia. Marengit mikrossa 1 muna valkuainen 4–5 dl tomusokeria (pisara väri- tai makuainetta) Ohje: 1. Laita valkuainen kulhoon ja lisää joukkoon vähitellen tomusokeria koko ajan lusikalla sekoittaen, kunnes massa on käsin pyöriteltävää. Tässä vaiheessa voit lisätä myös tipan väri- tai makuainetta. 2. Vaivaa taikina ohuiksi pötköiksi ja leikkaa ne pikkurillinpään kokoisiksi palloiksi. 3. Vuoraa laakea lautanen palalla leivinpaperia ja laita marenkipalloja hyvin harvakseltaan leivinpaperin päälle. Marengit laajenevat kypsyessään reilusti. 4. Paista marengit täysteholla noin 30–60 sekuntia mikron tehosta riippuen, kunnes marengit ovat rapeita. Varo kuitenkin polttamasta niitä. Sitruunatahna eli lemon gurd 4 kpl keltuaista 2 dl sokeria 2 rkl sitruunankuoriraastetta (hienoa) 1/2 dl sitruunamehua 75 g voita (huoneenlämpöistä) Ohje: 1. Vatkaa liedellä kuumassa vesihauteessa keltuaisia ja sokeria kunnes vaahto muuttuu vaaleaksi ja kuohkeaksi. 2. Lisää joukkoon sitruunankuoriraaste ja mehu vähitellen, koko ajan vatkaten. Nosta kulho vesihauteesta ja vatkaa vähän jäähtyneen seoksen joukkoon pehmeä voi. 3. Anna tahnan jähmettyä jääkaapissa ennen tarjoamista. Tahna säilyy tiiviissä astiassa noin kaksi viikkoa.