Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Vauhtikaksikko löysi kodin Kasalasta – Vaimo panttaa vielä päätöstä ryhtyä purkkiorjaksi

Kasala sai syksyllä kaksi uutta asukasta, kun Pasi ja Sari Vepsä asettuivat kylään asumaan. Kasalan koti on heidän ensimmäinen yhteinen kotinsa. Lyhyessä ajassa on jo ehtinyt tapahtua paljon. – Emme kauaa ehtineet tässä asua, kun keittiössä sijainnut lämminvesivaraaja päästi kaikki vedet lattialle, Sari Vepsä kertoo. Toki he olivat suunnitelleet tekevänsä sisäremonttia talossa, mutta nyt työhön oli pakko ryhtyä saman tien. Viisi viikkoa he asuivat yhdessä koiransa kanssa pienessä makuuhuoneessa, kun keittiötä ja olohuonetta remontoitiin. – Kolmeen viikkoon meille ei tullut lämmintä vettäkään. Vettä keitettiin kattilassa lieden päällä, että saimme pestyä itseämme, he kuvailevat. He kestivät koettelemukset, ja remontti saatiin valmiiksi juuri jouluksi. – Tästä tuli niin viihtyisä, että lapset ja lapsenlapsetkin käyvät nykyään jatkuvasti kylässä, Sari Vepsä sanoo. Nuorekas pariskunta harrastaa moottoriurheilua. Pasi kilpailee sivuvaunuluokassa, ja Sari auttaa pyörän huoltamisessa. Sarin määräyksestä esimerkiksi eräissä kisoissa kulkupeliin vaihdettiin sadekelin renkaat vain kymmenen minuuttia ennen lähtöä. – Sanoin Pasille, että kisaan ei ole mitään menemistä kuivan kelin renkailla. Moni sinne lähti väärillä renkailla pääsemättä maaliin. Pasin sijoitus kisassa oli kolmas, Sari Vepsä kuvailee. Pasi Vepsä antaa vaimolleen tunnustusta. – Kyllä Sari on ihan paras kannustaja. Hän tekee tärkeää työtä auttaessaan varikkohommissa, Pasi myöntää. Sivuvaunuun Saria ei kuitenkaan saa istumaan. – On asia harkinnassa, mutta on se niin hirvittävän näköistä touhua, että tuskin ryhdyn purkkiorjaksi. Ihmettelen, kuinka he edes pysyvät siellä kyydissä. Tyypit roikkuvat kyydissä takapuoli maata viistäen ja välillä toinen jalka kohti taivasta kohti sojottaen, Sari kuvailee. Pasi myöntää, että kilpailussa ajajan ja purkkarin rooli on aivan yhtä tärkeä. He täydentävät toisiaan ja korjaavat toistensa virheitä omilla toimillaan. Pasi itse oli kaksi vuotta purkkarina, ennen kuin ryhtyi ajamaan kilpaa 2000-luvun alussa. – Kyllä siinä tarvitaan sitkeyttä ja kestävyyttä, että koko kisan ajan pysyy kyydissä. Kaikkein vaativimpia paikkoja ovat kuitenkin startit. Pari ensimmäistä mutkaa ovat ahtaita. Niissä sattuu ja tapahtuu, Pasi Vepsä kuvailee. Sivuvaunuluokassa hän on saavuttanut kolme pronssisijaa. Baltic Cupissa hän oli hopealla vuonna 2006. Parina vuonna hän kokeili myös sooloajoa Historic F1- sarjassa ja Retro Superbike -sarjassa. Ensi kesänä edessä on paluu sivuvaunuluokkaan. – Viime kesänä Sari pyysi minua kokeilemaan sivuvaunua. Silloin huomasin, että laji istuu minulle paljon paremmin kuin sooloajo. Tällä hetkellä uuden pyörän runko on rakenteilla Kouvolassa. – Siskoni on avoliitossa kilpa-ajaja Markku Artiolan kanssa. 58-vuotias siskoni toimii hänen purkkarinaan. Viime vuonna kaksikko sijoittui kolmanneksi sarjassaan. Uutta pyörääni rakennetaan heidän luonaan MM-pyörän runkoon. Siihen tulee Yamahan kone, jolla on ajettu vain 700 kilometriä, Pasi Vepsä juttelee. Uuden ajoneuvon pellit odottavat jo sisuksia Kasalassa. – Vanhat tarrat poistetaan, ja siinä olisi tilaa esimerkiksi paikallisille sponsoreille, hän vinkkaa. "Kyllä siinä tarvitaan sitkeyttä ja kestävyyttä, että koko kisan ajan pysyy kyydissä. Pasi Vepsä Sivuvaunuluokassa huippunopeus on noin 260 kilometriä tunnissa.