Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Ahdistaako koronatilanne? Rauhoita ajatukset mindfulnessilla – katso ohjaajan vetämä 15 minuutin harjoitus tästä

Kun koronaepidemia uhkaa monien terveyttä ja työpaikkaa, voi olla vaikea pysäyttää kuormittavia ajatuksia. Palautumisohjaaja Anne Pajari opettaa vartin mittaisella videolla, kuinka mieltään voi rauhoittaa mindfulness-tekniikoiden keinoin. – Viidentoista minuutin harjoitus on helppo ottaa arkeen mukaan. Voi vaikka käydä olkkarin lattialle makoilemaan ja ottaa kuulokkeet korville hetkeksi, Pajari sanoo. Harjoituksen tekemiseen riittää, että kuulee ohjeistuksen, eli videon aikana voi hyvin laittaa silmät kiinni. Pajarin mukaan kyseessä ei varsinaisesti ole rentoutumisharjoitus, vaan tarkoitus on pysyä koko ajan valppaana ja tutkia omia ajatuksia ja olotiloja. Harjoituksessa käydään koko keho läpi raaja raajalta ja havainnoidaan omaa vireystilaa. Katso video tästä: Asenteen harjoittelua Anne Pajari työskentelee Tampereella sijaitsevassa Mama Bear -puurobaarissa. Tilanne on vaikuttanut myös puurobaarin elämään, sillä puurot myydään nyt mukaan otettavina annoksina. Poikkeustilanteessakin Pajari pitää tärkeänä nykyhetkeen keskittymistä. Mindfulness-harjoittelussa tärkeää on hänen mukaansa se, että tiedostaa huolten olevan pelkkiä ajatuksia. – Tilanteet on helpompi kohdata rauhallisesti, kun ymmärtää, että kaikki menee ohi. Nämä tunteet, joita minulla on, ovat tärkeitä ja ne pitää kohdata ja antaa niiden tulla. Voin kuitenkin myös luottaa siihen, että kaikki menee ohi ja voin kohdata jokaisen hetken sellaisena, kuin se on, Pajari toteaa. Harjoittelu on hänen mukaansa asenteen harjoittelua, ja siitä on ollut myös Pajarille itselleen apua elämäntilanteissa. – Jos pyöritän päässäni sitä, että nyt tässä menee koko elanto ja tulee valtavat rahahuolet, voin pysähtyä hetkeksi ja huomata, että nämä ovat pelkkiä ajatuksia. Mikään ei sillä hetkellä konkreettisesti muutu, vaan pelkkä ajatus tuo mukanaan tunteet ja ahdistuksen, Pajari sanoo. Kun harjoituksia tekee pidempään, oppii huomaamaan ja tunnistamaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan eri tavalla. Tällöin ahdistusta tuottavat ajatukset on helpompi tunnistaa ja päästää niistä irti.