Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Tuorilassa rata-auto saa viimeisen päälle tiukat viritykset

Tuorilan kylään nousi hiljattain iso halli omakotitalon pihalle. Siellä Teppo Mattila pääsee keskittymään harrastukseensa rata-autojen kokoamiseen ja kunnostukseen. Huoltohommien lisäksi hän ajaa rallia Joyride Racing -tiimissä. Neljän hengen porukka aja kilpaa Endurance Saloon -luokassa. Kyseessä on moottoriradoilla ajettava kestävyysajo. Kilpailut ovat pääsääntöisesti kuuden tunnin mittaisia kisoja. Yksittäiselle kuljettajalle tulee yhdessä kilpailussa ajoaikaa noin 45–60 minuuttia. Kestävyysajossa on kaksi erillistä pääluokkaa, racing ja saloon. Saloon-luokassa autojen rakentelu ja moottorin viritys on viety pidemmälle, ja autot ovat täysiverisiä kilpa-autoja. Oikealta ammatiltaan Mattila on mekaanikko. Mistä löytyy energiaa rassata autoja vielä työpäivän jälkeenkin? Kyllä välillä tulee mitta täyteen ja sitä vaan toivoo, että auto pysyisi kasassa, hän myöntää. Rata-autojen maailmaan hän lähti mukaan vuonna 2002. Hän aloitti huoltomiehenä kaverin tiimissä. Vuonna 2006 hän istahti itse ohjaamoon vääntämään rattia. Nykyisessä tiimissään hän on kisannut viimeiset kolme vuotta. Tiimi on osallistunut kaikkiaan 13 kisaan, ja 7 kertaa jengi on päässyt palkintopallille. Tänä kesänä ei porukalla ole enää asiaa kisoihin. Edellisissä kisoissa pääsimme aika-ajojen jälkeen kolmanteen lähtöruutuun. Kerkesin ajaa kuusi kierrosta, kun moottori meni aivan voimattomaksi, Mattila harmittelee. Tutkittuaan moottoria hän löysi ongelman; männät olivat sulaneet. Uudet osat on jo tilattu ulkomailta, mutta osien toimitus ja auton korjaaminen vievät sen verran aikaa, ettei tiimi aio palata radalle enää tänä kesänä. Uusien osien hinnaksi tulee noin tuhat euroa. Harrastus nielee muutenkin euroja, sillä joka kisassa yksi rengassetti kuluu loppuun, ja bensaa menee reilut 120 litraa. Jaamme kulut neljän tiimiläisen kesken. On meillä muutama sponsorikin, Mattila kuittaa ihmettelyt kustannuksista. Rata-ajossa vauhdin hurma kiehtoo. Kun vetää kypärän päähän lähtöalueella, niin siinä kilpailuvietti herää. Kisassa saa sitten päästellä täysillä, hän kuvailee. Keskinopeudet kisoissa ovat noin 120–130 kilometriä tunnissa. Auton huippunopeus on 190 kilometriä tunnissa. Mitään hullua romurallia ei Saloon -luokan kisoissa ajeta, sillä autot ovat sen verran kalliita, ettei niitä haluta rikkoa. Autojen hinnat ovat siinä 5 – 30 000 euroa. Kyllä välillä tulee kolareita. Meidänkin autossa on jokunen lommo, mutta pääosin pyritään välttämään törmäilyjä.