Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kaikki kalaruoka ei ole sydämelle vain hyväksi - joissain lajeissa terveydelle vaarallista ainetta

Jotkut kalalajit sisältävät metyylielohopeaa, jonka saanti näyttää heikentävän kalan syönnistä saatavia terveyshyötyjä. Tuoreen väitöstutkimuksen tulosten valossa kalaa kannattaa sydänterveyden vuoksi syödä, mutta valikoiden. Runsas pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen saanti kalasta on suotuisasti yhteydessä sydämen suorituskykyyn keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tarkastettava Behnam Tajikin väitöstutkimus. Suomalainen kuolee edelleen hyvin usein sepelvaltimotautiin. Sydänterveellinen ruokavalio on yksi tapa ehkäistä sydänperäisiä, ennenaikaisia kuolemia. Arvioiden Jopa huomattava osa sepelvaltimotaudeista voitaisiin ehkäistä sydänterveyttä suojaavalla ruokavaliolla, johon sisältyy muun muassa kalaa. Meillä ravitsemussuosituksissa suositellaan kalan syömistä kahdesti viikossa. Kalaa syömällä ihminen saa pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja, eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA). Näiden saannilla on käänteinen yhteys sepelvaltimotautiriskiin. Elohopea vähentää suojaa Erityisesti suuret petokalat sisältävät kuitenkin myös haitallista metyylielohopeaa. Tällaisia kaloja ovat muun muassa hauki. Metyylielohopea voi vähentää pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen sydäntä suojaavaa vaikutusta ja siksi se voi jopa lisätä sepelvaltimotautiriskiä. Ruokavirasto suosittelee, että merestä tai järvestä pyydettyä haukea syödään vain yksi tai kaksi kertaa kuussa. Sisävesialueiden isokokoisia ahvenia, kuhaa tai madetta ei pitäisi syödä päivittäin. Tajikin väitöstutkimuksessa oli 2199 iältään 42–60-vuotiasta itäsuomalaista miestä. Tulosten perusteella suuremmalla seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuudella oli suotuisa yhteys sydämen repolarisaatioon, suorituskykyyn ja leposykkeeseen. Siihen liittyi myös pienempi sydämen hapenpuutteen riski rasituksessa. Tiettyjen kalalajien syömisestä seurannut korkea elohopeapitoisuus kuitenkin vaimensi näitä sydänterveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. – Näiden tulosten valossa kannattaa suosia rasvaista kalaa, jossa on paljon pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja, mutta niukasti metyylielohopeaa. – Tällaisia rasvaisia kalalajeja ovat esimerkiksi lohi, kirjolohi, anjovis, makrilli, silakka ja muikku, Tajik toteaa Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.