Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Voit vahingossa kasvattaa omaa syöpäriskiäsi syömällä väärin – jo pieni määrä makkaraa ja kinkkua vaikuttaa

Punaista lihaa ja lihavalmisteita kannattaisi syödä vähemmän kuin puoli kiloa viikossa. Punaiseksi lihaksi lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha. Liharuoka nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden. Jos syöt joka päivä lihaa 100 grammaa, tämä tapasi nostaa siis paksu- ja peräsuolisyövän riskiäsi 17 prosenttia. Jos syöt lihaa 200 grammaa päivässä, näiden syöpien riski nousee 34 prosenttia. Lihavalmisteita syömällä riski nousee vielä herkemmin. Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut. Jos syöt lihavalmisteita joka päivä 50 grammaa, nousee paksu- ja peräsuolisyövän riskisi 18 prosenttia. Riski nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohti. 100 grammaa lihavalmisteita päivässä nostaa riskiäsi jo 36 prosenttia. Lihan sijaan kasviksia Lihan ja lihavalmisteiden yhteydestä syöpäriskiin muistuttaa Syöpäjärjestöt. Syöpäjärjestöt suosittelee, että viikossa punaista lihaa ja lihavalmisteita syödään enintään puoli kiloa. Kasviksia kannattaa nauttia runsaasti. Suolistosyöpä on Suomessa toiseksi yleisin syöpä sekä naisilla että miehillä. Vuosittain todetaan yli 3000 uutta suolistosyöpää. Suolistosyöpään kuolee noin 1200 henkeä vuodessa. Terveyden kannalta on hyväksi korvata punainen liha kanalla, kalalla ja kasviksilla. Vaikka lihasta saadaan paljon tärkeää proteiinia, proteiinia saadaan muustakin ruuasta. Syöpäjärjestöjen mukaan on terveellisempää syödä broileria, kalkkunaa, kalaa ja kasviproteiinia kuin lihaa ja lihajalosteita. Kasvisten käyttö pienentää syövän vaaraa. Syöpäjärjestöt suosittelee lautasmallia, jossa lautasen annoksesta puolet on kasviksia, yksi neljännes täysjyväviljaa, perunaa tai muita juureksia sekä toinen neljännes lihaa, kanaa, kalaa tai palkokasveja. – Kasvikset ehkäisevät syöpää monin eri tavoin, toteaa kehittämispäällikkö Virve Laivisto Syöpäjärjestöjen tiedotteessa. Reippaasti yli rajan Ravitsemussuositusten mukaan kasviksia tulisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä. Kasviksiksi lasketaan vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat. Naisten ruokavalio oli FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan sekä kasvisten että punaisen ja prosessoidun lihan käytön osalta lähempänä suosituksia kuin miesten ruokavalio. Edelleen miehistä vain 14 prosenttia ja naisista 22 prosenttia syö suosituksen mukaisesti. Punaisen ja prosessoidun lihan käyttösuositus eli enintään puoli kiloa viikossa ylittyi 79 prosentilla miehistä ja 26 prosentilla naisista. Proteiinin saannista kaksi kolmasosaa tuli eläinproteiinista. Tyydyttyneiden rasvahappojen suosituksen saavutti vain yksi aikuinen kahdestakymmenestä. Ravitsemussuosituksia uusitaan aika ajoin. Seuraavan kerran päivitys pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin on luvassa vuonna 2022. Aloitekilpailu käynnissä Syöpäjärjestöt kertoo, että Euroopan komissio on satsaamassa syövän kukistamiseen miljardi euroa vuosina 2021-2027. Suomi järjestää nyt kansalaisille, tutkijoille ja yrityksille aloitekilpailun, jolla kerätään ideoita, kuinka syövän ehkäisyä, hoitoa ja potilaiden osallisuutta voitaisiin parantaa. Kilpailu huipentuu finaaliin Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 16.3., jossa parhaat ehdotukset esitellään ja palkitaan. Voittajien valinnan tekee raati, joka koostuu potilaiden, tutkijoiden, hoitajien ja elinkeinoelämän edustajista. Kampanjan toteuttamisesta vastaa Helsingin yliopisto. Mukana kampanjassa ovat mm. HUS, Kansallinen syöpäkeskus FICAN, alueelliset syöpäkeskukset ja Syöpäjärjestöt. Syöpähaasteen löydät täältä . 4.2. on maailman syöpäpäivä .