Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Kaura on superruoka, joka saa kilot kuriin ja kolesterolin alas - 10 faktaa

1. Kuituja, ei kiloja Kaurassa on runsaasti kuituja. Runsaskuituinen ruoka pitää nälkää loitolla pitkään. Kun nälkä ei vaivaa ja verensokeri pysyy tasaisena, maltamme pitää napostelun minimissä. Napostelun vähentäminen taas useimmiten on hyväksi painonhallinnan kannalta. Naisten päivittäinen kuidunsaanti on ravitsemussuosituksen mukaan vähintään 25 grammaa, miehillä 35 grammaa. Viidesosa päivittäisestä kuitutarpeesta saat syömällä yhden lautasellisen kaurapuuroa tai kaksi viipaletta 100-prosenttista kauraleipää. 2. Helpotusta vatsalle Kaurassa on sekä liukenemattomia kuituja että liukenevia kuituja, beetaglukaaneja. Beetaglukaanit auttavat suoliston toimintaa. Suoli siis toimii entistä paremmin, massa suolessa liikkuu entistä sulavammin ja ulostaminen on kuidun ansiosta entistä helpompaa. 3. Pahalle kolesterolille kyytiä Kauran beetaglukaani auttaa hallitsemaan ”pahan” eli LDL-kolesterolin pitoisuutta. Kun beetaglukaani sekoittuu suolistossamme veteen, sekoituksesta tulee geeliä, joka estää kolesterolia imeytymästä elimistöön. Tämä tukee sydänterveyttämme. EU:n hyväksymän terveysväittämän mukaan kauran kolesteroliin kohdistuva terveysvaikutus toteutuu, jos beetaglukaania syödään joka päivä kolme grammaa. Kolme grammaa beetaglukaania saadaan esimerkiksi 0.7 desilitrasta kauralesettä. Kauralesettä voidaan käyttää leivonnassa, puuroissa tai sitä voidaan sekoittaa jogurttiin. Yhdestä annoksesta tavallista kaurapuuroa saadaan 1,5 grammaa beetaglukaania. Kaksi viipaletta 100-prosenttista kauraleipää sisältää noin yhden gramman beetaglukaania. 4. Paras viljaproteiinilähde Kauran proteiinipitoisuus on korkeampi kuin muilla Suomessa viljeltävillä viljoilla. 5. Hyvää rasvaa Muihin kotimaisiin viljoihin verrattuna kaurassa on eniten hyvää, pehmeää rasvaa. 6. Mannaa aivoille Kokonaisuudessaan kaura on sellainen ravintoainepaketti, jonka voidaan sanoa tekevän hyvää tarkkaavaisuudelle ja keskittymiskyvyllemme. 7. Hyväksi iholle Kaurassa on mukavasti sellaisia kivennäisaineita, jotka auttavat ihoa pysymään kunnossa. Yksi tällainen kauran sisältämä kivennäisaine on sinkki. Kaurassa on myös B1-vitamiinia, folaattia, rautaa, magnesiumia, seleeniä ja fosforia. 8. Gluteenitonta viljaa Kaura on luonnollisesti gluteeniton. Niin sanottu puhdaskaura sopii myös keliaakikoille. 9. Lähiruokateko Kauralla on Suomessa juuri sille oikein sopivat kasvuolosuhteet. Peräti 14 prosenttia eurooppalaisesta kaurasta tuotetaan Suomessa. 10. Vaihtelua arkiruokiin Jos perinteinen kaurapuuro ei maistu, kauraa voi silti syödä runsaasti, koska uudenlaisia kauratuotteita on nykyään kaupoissa runsas valikoima. Perinteisten kauratuotteiden lisäksi löytyy esimerkiksi kaurasta tehtyjä snackseja, shotteja, smoothieita, kaurajauhista, ruokakerman korvaajia, jogurttimaisia välipaloja, pastaa ja jopa jäätelöä. Noin joka kolmas suomalainen on viime vuosina jo korvannut maitoa ja lihansyöntiä kauratuotteilla. Vaikka kaura onkin terveellistä, pelkkää kauraa syömällä ruokavaliomme ei ole terveellinen. Tärkeää on koostaa ruokavalio niin, että se on monipuolinen ja että siinä on sopivasti täysjyväviljaa, esimerkiksi juuri kauraa. Lähteet: leipätiedotus, Turun yliopiston apulaisprofessori ja OATyourGUT-tutkimushankkeen vastuullinen johtaja Kaisa Linderborg, finnish-oats.fi