Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Miksi uni ei tule? Tunnista itsesi kuudesta erilaisesta tapauksesta – Asiantuntija kertoo, mitä kannattaa tehdä

Aurinko laskee aikaisin, vetää sataa koko ajan ja kesäloman alkuun on melkein vuosi. Syksy saattaa yllättää esimerkiksi niin, että unenpäästä on vaikeaa saada kiinni. Selvitimme johtavalta lääkäriltä Henri Tuomilehdolta uniklinikka Oivaunesta, miten eri tilanteissa kannattaa toimia, jos uni ei meinaa millään tulla. ”Uni ei tule illalla, ja pyörin sängyssä pikkutunneille. Tätä on kestänyt pari kuukautta.” Tämä on ehkä tyypillisin nukkumiseen liittyvä ongelma. Vireystila on koholla illalla eikä aamulla. Aivot jäävät ikään kuin raksuttamaan. Tällaista voi itse kullakin silloin tällöin olla, mutta pari kuukautta kestäneenä tämä on jo isompi ongelma. Ensin kannattaa kokeilla kotikonsteja, mutta jos tilanne jatkuu, on hyvä olla yhteydessä asiantuntijaan ja selvittää syy. Uni- ja nukahtamislääkkeen aloitus ei saisi olla itsestäänselvyys, mutta jos sen käyttöön päädytään, annoksen pitää olla pieni ja keston lyhytaikainen. ”Olen viimeisen puoli vuotta herännyt monena yönä kello 2–3, enkä ole sen jälkeen saanut unen päästä kiinni. Aamulla sitten väsyttää.” Kun edellisessä kohdassa kuvattu ongelma jatkuu riittävän pitkään, alkaa tulla univajetta. Tällöin tilanne kääntyy sellaiseksi, että väsynyt ihminen nukahtaa illalla, mutta herää, kun on nukkunut syvän unen pois. Kun uni kevenee, tajunta pomppaa pintaan. Ihminen saattaa luulla, että tilanne on parempi, kun saa jonkin verran nukuttua. Ongelma ei ole kuitenkaan poistunut. Pitää selvittää, ettei taustalla ole esimerkiksi uniapnea tai levottomat jalat. Ihminen ei yöllä itse tiedä, mihin on herännyt. Uniapnea ilmenee tyypillisesti niin, että ihminen heräilee aamuyöstä. Silloin nukutaan rem-unta, lihakset rentoutuvat ja hengitystiet menevät tukkoon. Unilääkkeet ainoastaan pahentavat tilannetta. ”Kolmisen viikkoa on ollut sellaista, että en nuku kuin 3-4 tuntia yössä. Illalla ei väsytä, mutta ei oikein päivälläkään. Enkö tarvitse enää unta?” Kyllä kynttilä palaa koko ajan molemmista päistä. Joskus ylivireystila menee niin yli, että mopo lähtee keulimaan. Voi käydä, että kehon aktivaatio nousee sillä tavalla korkeaksi, että on kuin sähköjänis – aamulla mennään lujaa ja illalla mennään lujaa. ”Nukun mielestäni ihan riittävästi, mutta päivällä en meinaa pysyä hereillä. Nukun usein päiväunet, mutta sekään ei auta.” Unessa on jokin laadullinen ongelma. Esimerkiksi uniapneaa sairastavat ovat usein omasta mielestään maailman parhaita nukkujia. He nukahtavat "ennen kuin pää osuu tyynyyn". Ei ole normaalia että on näin väsynyt tai että on päivällä väsynyt. Päivätorkkujen säännönmukainen nukkuminen tai niiden venyminen tunti tolkulla kertoo usein siitä, että ihminen on lähtenyt selviytymään omassa elämässään. ”Onko normaalia, kun en osaa sanoa, nukunko vai enkö? Välillä väsyttää päivällä, välillä ei.” Itselläni oli juuri vastaanotolla potilas, joka arvioi viidellä tunnilla pieleen oman nukkumisensa. Hän väitti, että on nukkunut vain kolme tuntia, mutta unitutkimuksessa mitattiin kahdeksan tuntia. Ihminen ei tiedä varmaksi, paljonko nukkuu. Oma arvio voi olla ihan päin honkia. Tärkeää on selvittää, mikä on todellinen tilanne. Ei tämä potilaskaan yrittänyt huijata. Uni oli hänellä niin pinnallista, että se katkeili koko ajan. Hän kyllä nukkui, mutta aivot eivät nukkuneet. Mylly jauhoi koko ajan, ja hän havahtui vähän väliä. Lähdimme kokeilemaan sitä, että liikkuminen ja ravitsemus laitetaan kuntoon. Aloitin hänelle myös pitkävaikutteisen melatoniinin. Kuukauden–kahden päästä tehdään arvio, tarvitaanko muuta lääkehoitoa. Usein ei tarvita. Väsymyksen arvioiminenkin voi olla vaikeaa. Tänään kävi vastaanotolla kaveri, jolta kysyin, monenako päivänä viikossa olet väsynyt. Hän sanoi, ettei yhtenäkään. Kun käännyin hetkeksi selaamaan papereita, hän nukahti. "Työaikani ovat mitä sattuu, enkä voi sille mitään. Yhtenä päivänä vuoro voi alkaa kello 22 illalla, toisena päivänä kello 7 aamulla. Yöunet jäävät usein vähiin." Vuorotyö on vastoin ihmisen fysiologiaa, sillä ihmisen kuuluu nukkua yöllä. Jos on rankka työ, ei voi olla rankat huvit. Tässä ihmisillä menee pieleen – nukutaan kolme tuntia ja lähdetään Prismaan hakemaan perheelle pihviä. Jos esimerkiksi tulee aamulla kello kahdeksan kotiin, syödään aamupala, mennään nukkumaan ja nukutaan niin kauan kuin mahdollista. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 29.10.2017.