Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Merikarvialta maailmalle: Samuli sukeltelee Itämerellä, Inkeri tutkii tieliikenneturvallisuutta

Samuli Kallio , 31, valmistui Merikarvian lukiosta 2006. Hänellä oli valmistuessaan selkeänä ajatuksena kauppatieteiden opiskelu. Hän oli valmistumista seuraavan syksyn töissä Merikarvialla Seapackilla ja lähti tammikuussa 2007 vuodeksi armeijaan. Sen vuoden aikana hän kiinnostui Rajavartiolaitoksesta, jossa hänen setänsä oli töissä, ja heti seuraavan vuonna hän lähti opiskelemaan raja- ja merivartiokouluun. Rajavartiolaitoksen koulutusohjelma on Imatralla ja merilinja Espoossa. Koulutus sisältää luentoja, mutta painottuu käytännön työhön. Koulutus on monipuolinen sisältäen kielten opintoja (itärajalle Venäjä, länsirajalle Ruotsi), lakia sekä tietysti alan mukaisia käytänteitä, kuten esimerkiksi meripuolella navigointia ja laivan ohjaamista. Rajavartiolaitoksen päätarkoitus on suojata Suomen rajoja, ja se toimii yleisviranomaisena. Paljon on siis passitarkastusta ja tullin toimintaa, mutta merivartion erityistoimiin kuuluvat partiointi, pelastustehtävät, öljyntorjunta sekä monet muut, kuten sukellustehtävät. Samulin työskentelylaivan kotisatama on Turussa, ja periaatteessa työskentelyalueena on koko Itämeri, mutta pääsääntöisesti he liikkuvat Ahvenanmaan ympäristössä, Suomenlahdella sekä Turun saaristossa. Työskentely-ympäristö on siis todella upea. Vuonna 2012 Samuli aloitti sukelluskurssin, kun merivartiostoon oli haettu sukeltajia. Sukeltajien tulee olla hyvässä kunnossa, mikä varmistetaan tasaisin väliajoin pidettävillä kuntotesteillä. Samuli harrasti lukioaikoina aktiivisesti erilaisia urheilulajeja, mutta nykyään harrastamista hankaloittaa työn kausittaisuus, sillä työaika on 10 päivää laivalla ja 11 päivää vapaalla. Tällä hetkellä Samuli lisäkouluttautuu Raumalla ammattikoulu Winnovan merenkulun perustutkinnon vahtikonemestarilinjalla. Hän kokee rajavartiolaitoksen todella hyväksi ja kannustavaksi työnantajaksi. Laitos on tukenut hänen lisäkouluttautumistaan ja panostaa sillä tavoin työntekijöihinsä. Joskus suunnitelmat muuttuvat ja kaipaa vaihtelua, milloin voi aina hankkia lisää tietoa ja taitoja lisäkouluttautumalla. Nykyään vantaalainen, mutta Merikarvian Ylikylästä kotoisin oleva Inkeri Parkkari os. Salo, 42, valmistui Merikarvian lukiosta 1995. Hän oli kiinnostunut jo yläasteaikana psykologiasta luettuaan isoveljensä lukion oppikirjoja. Hän haki ylioppilaskirjoituskeväänään Jyväskylän yliopistoon, mutta ei päässyt ensimmäisellä kerralla. Seuraavana vuonna hän pääsi opiskelemaan psykologiaa Turun yliopistoon. Turun yliopiston liikennepsykologian professori oli mukana liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatyössä. Kyseinen professori sai Inkerin löytämään alan, jolle hän päätyi lopulta työskentelemään, mikä kertoo paljon opettajien merkityksestä oman alan löytämisessä. Valmistuttuaan Inkeri jäi hetkeksi töihin yliopistolle. Hän ei ehtinyt olla vuottakaan töissä yliopistolla ennen kuin päätyi Liikennevakuutuskeskukseen töihin. 2012 Inkeri aloitti työt Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Vuodesta 2019 lähtien Trafi on ollut Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Hänen työnkuvaansa kuuluvat viraston tutkimustyön koordinointi, tieliikenneturvallisuuteen liittyviä tehtäviä ja paljon sidosryhmätyöskentelyä eri tahojen kanssa. Palkkatyönsä lisäksi hän on ollut liki 20 vuoden ajan mukana liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatyössä käyttäytymistiedejäsenenä. Tässä tehtävässä hän haastattelee onnettomuuksien uhrien omaisia ja onnettomuudessa mukana olleita. Inkeriä motivoi erityisesti se, että tutkinnan avulla pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta. Inkerin nuorin tytär on päättänyt haluavansa eläinlääkäriksi, ja hän mielenkiinnolla seuraa innostuksen etenemistä.