Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Suoratoistopalveluiden salaisuus: Jokaiselle jotain, mihin kellonaikaan tahansa: ”Se kuinka paljon palveluiden parissa aikaa kuluu, on pitkälti päivästä kiinni”

Median ja sen alustojen murros on ollut 2000-luvulla melkoinen. Perinteisen lineaarisen television ja sen maksukanavien lisäksi tarjonta on kasvanut runsaalla joukolla suoratoistopalveluita. Radion, tai nykyään pikemminkin audiosisällön puolella podcastit ja äänikirjat ovat tulleet perinteisemmän sisällön rinnalle ja myös sähköiset uutisviestimet tuovat maailman kaiken uutistarjonnan reaaliajassa päätelaitteillemme. Etenkin television osalta tilanne on mielenkiintoinen. Vaikka nykypäivän nuoriso kuluttaa entistä enemmän sisältöä suoratoistopalveluista, lineaarinen eli niin kutsuttu perinteinen TV on pitänyt hyvin pintansa. Pohjanlinnan koulun ysiluokkalaiset Bea Salo , Helmi Sinnemäki ja Daniela Salo tunnustautuvat suoratoistopalveluiden käyttäjiksi. "Raskaan sarjan kuluttajiksi" kolmikko ei kuitenkaan tunnustaudu, mutta liki päivittäisessä käytössä eri palvelut ovat. – Netflix, Youtube, Disney + ja aasialaiseen sisältöön keskittynyt Viki ovat itselläni säännöllisessä käytössä. Se kuinka paljon palveluiden parissa aikaa kuluu, on pitkälti päivästä kiinni, toteaa Daniela Salo . Myös kolmikon loput osapuolet kertovat, että suoranainen TV:n katselu on vähemmistössä. Pääosin perinteisen TV:n katselu tapahtuu perheen kanssa ja suorien lähetysten, esimerkiksi Tanssii tähtien kanssa ja Putouksen kaltaisten ohjelmien parissa. – Harvemmin tulee erityisesti TV:tä avattua. Viikonloppuisin perheen kanssa katsotaan elokuvia, mutta muuten itse katson pääosin Netflixiä ja Vikiä, toteaa Bea Salo. Netflix on suoratoistopalveluiden suurin, jossa on tarjolla kattava tarjonta laadukkaasti tuotettuja elokuvia ja sarjoja. Toinen suursuosittu palvelu on Youtube, joka nivuttaa yhteen käytännössä kaiken sisällön. Sen suuri suosio perustuu kuitenkin käyttäjien itsensä tekemään sisältöön. Tubettajat ja vlogittajat ovat myös Suomessa suosiossa. Suomalaisista kanavista suosituin on maailmallakin suositut TheRelaxingEnd (5,6 miljoonaa tilaajaa) ja Hydraulic Press Channel (2,6 miljoonaa). Henkilöpohjaisista, pääosin vlog-kaltaisista sisällöstä monilla mieleen nousevat muun muassa Roni Backin, mmiisasaksen, Herbalistin ja Niilo22:n nimet. Haastattelukolmikko ei tunnustaudu erityisesti vlogittajien suurkuluttajiksi. Palvelussa kuitenkin vietetään aikaa milloin mitäkin katsoen ja kuunnellen. Kolmikko kuitenkin toteaa, että ystäväporukoissa kaikilla on omat mielenkiinnon kohteet youtubesisällön osalta. – Itse käytän Youtubea paljon musiikin kuunteluun. Sieltä löytyy kattavasti musiikkia ja musiikkivideoita. Itse en enää seuraa juurikaan "tubettajia", toteaa Helmi Sinnemäki. Jos liikkuvan kuvan sisällön kuluttaminen on vuosien aikana muuttunut, niin on tehnyt myös tekstipohjaisen sisällön. Painettu aamuaviisi on saanut rinnalleen sähköisen, reaaliaikaisen uutisvirran. Painetulla sanomalehdellä on kuitenkin kolmikon mukaan yhä oma tärkeä asemansa tiedonvälittäjänä. – Omassa kaveripiirissä monet lukevat ihan perinteistä lehteä. Itsekin tykkään selailla paperista lehteä ja lukea ne jutut, mitkä tuntuvat kiinnostavalta. Itse en käy säännöllisesti lukemassa iltapäivälehtien sähköisiä uutisia, toteaa Sinnemäki.