Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Antti Heinonen kolumnoi: Sääli on sairaus johon kannattaa sairastua

Tutustut ihmiseen jonka huomaat käyttäytyvän hieman poikkeavasti ”normaalista suomalaisesta” käytöksestä. Tutustut häneen ja ymmärrät koettujen traumojen sekä erilaisen kulttuuritaustan olevan päävaikuttajat hänen toimintaansa. Läheisesi ihmiset ovat huolestuneita sinusta ja pitävät uutta tuttavaasi epäsopivana ja jopa uhkaavana. Osa ihmisistä on hänelle ystävällisiä a ottavat hänet vastaan kuin kenet tahansa, toiset suhtautuvat häneen häneen kireästi ja selän takana paheksuen, vaikka perimmältään hän on täysin pahaa tarkoittamaton. Koska henkilön erilaisuuteen vaikuttavat tekijät ovat syvällä, eivätkä tuntemattomille selkeästi näkyvissä, häneen on helppo suhtautua julmasti ja tuomitsevasti. Onko siis oikein toimia häntä kohtaan nihkeästi ja kielteisesti verrattuna henkilöön joka on selkeästi näkyvä vamma tai mielenterveydellinen häiriö? Kehitysvammaisen torjuminen perusteella ”En pidä hänestä.” olisi varmasti tuomittavampaa. Mutta yhtä lailla kuin kehitysvamma, ei myöskään trauma ole ihmisen omasta tahdosta hänelle tullut. Itse tunnen henkilöä kohtaan sääliä, ja pyrin kohtelemaan häntä samalla tavalla kuin muitakin. Olenhan tasa-arvon kannattaja. Olen ikäisekseni kuitenkin havainnut että muutaman aateveljeni ja sisareni mielestä toimin kuitenkin omituisesti ja väärin ollessani hänelle ystävä ja antaessa aikaani tälle yksinäiselle ihmiselle. Tässä tapauksessa on mielestäni väärin olla äänekäs tasa-arvon puolestapuhuja jos ei kuitenkaan samalla hyväksy kaikkia ihmisiä. Onko tuntemani sääli siis sairautta? On, mutta ei sillä tavalla kuin suurin osa suomalaisista sanonnan käsittää väärin, Filosofi Baruch Spinoza määritteli säälin seuraavasti: Sääli on surua, johon liittyy ajatus pahasta, joka sattui toiselle, jonka kuvittelemme kaltaiseksemme. Mielestäni tämä on oivallinen määritelmä ja sääli tulisikin nähdä enemmän empaattisena reaktiona kuin välteltävänä häpeän ja kiusaantumisen aiheuttajana jolla säälijä yrittää asettua säälittävän yläpuolelle. Ajatus säälistä negatiivisena tulee ilmi myös viime virkkeen sanasta: jos sinua kutsutaan säälittäväksi vastaanotat sen todennäköisimmin solvauksena kuin myötätuntona. Sairaudesta parantuminen on tässä tapauksessa varsin selkeää, pitää aktiivisesti pyrkiä poistamaan säälin aiheuttama paha mieli. Ongelmien kylmä torppaaminen toki poistaa säälin, mutta kieltämällä totuuden ja välttämällä ihmisiä ei voida vaikuttaa sääliä herättävään kohteeseen, ainoastaan omaan oloon. Tulee myöntää ja ratkaista ongelmia sekä olla ihmisille avuksi niin kuin parhaiten pystyy. Nykyaika on toki suonut upeat puitteet sääliä nälkää näkeviä lapsia ja ilmastonmuutoksen eläinuhreja internetissä. Vaikka valokuvat ja videot tuovatkin ongelmat lähelle, meillä on taipumus vain myötäsurkutella asioita sosiaalisessa mediassa aktiivisen toiminnan sijaan. Pahimmat jopa käyttävät itsessään herännyttä säälin tunnetta ponnahduslautana nostaakseen itsensä seuraajiensa silmissä nykyajan laupiaaksi samarialaiseksi. Todellisuudessa tämä eroaa muista pahoinpidellyn miehen ohittaneista vain sillä, että jakaa puolikuolleesta miehestä kuvan Facebookiin teennäisten rukousten kera. Kun oma seuraajakunta on sitten nähnyt sinun jakaneen kuvan, on helppo tuudittautua mukavaan tunteeseen siitä, että ihmiset tietävät sinun välittävän asiasta jolle et kuitenkaan tee kuvan jakamista enempää. Kriisialueilla käyvät ihmiset kokevat samalla tavalla sääliä mutta myös menemällä paikan päälle tekevät ongelmille jotain konkreettista, että parantuisivat säälin oireista. Jos Spinoza olisi nähnyt Amazonin, Afrikan ja Kalifornian metsäpaloja näytön välityksellä sääliviä nykyihmisiä, hän olisi todennäköisesti jyrähtänyt: "Tehkää nyt oikeasti jotain, älkääkä jääkö vain olemaan hyödyttömästi pahoillanne!" Aion siis sairastua sääliin jatkossakin, sillä siitä parantuminen tuo parhaimmillaan hyvää sekä itselle että ympäristölle. ”Nykyaika on toki suonut upeat puitteet sääliä nälkää näkeviä lapsia ja ilmastonmuutoksen eläinuhreja internetissä.