Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Älä nuku liian pitkään huomenna - Unikrapula ja 5 muuta ikävää asiaa, jotka vaarantavat terveyden

Moni suomalainen kärsii unihäiriöistä, ja pitkään jatkuessaan niillä voi olla ikäviä sekä kokonaisvaltaisia seurauksia elimistön toiminnalle. Unettomuus on Terveyskirjaston mukaan hyvin tavallinen vaiva, josta kärsii vuosittain joka kolmas aikuinen. Mutta entäpä, jos uni maittaa liikaa? -On todisteita siitä, että yli yhdeksän tuntia tai alle viisi tuntia vuorokaudessa nukkuminen lyhentävät elinikää, uniasiantuntija Alex Dimitriu sanoo Bustlen haastattelussa. Ruotsalaislehti Expressenin inspiroimana listasimme alle kuusi asiaa, jotka liian pitkäksi venyneet unet voivat saada aikaan. Unikrapula Pelkkä unenpuute ei saa meitä harhaileviksi zombeiksi, sillä myös liian pitkään nukkuminen saattaa saada aikaan "unikrapulana" tunnetun tokkuraisen olon. Unikrapulan syynä saattaa olla se, että kropan oma sisäinen kello menee sekaisin, ja uninen olo jatkuu läpi vuorokauden. Insomnia Muutokset unirytmissä voivat tietenkin aiheuttaa myös nukahtamisvaikeuksia. Se vaikuttaa samoin, kuin liian pitkäksi venähtäneet nokkaunet, tai pitkälle aamupäivään nukkuminen: et saa unen päästä kiinni silloin, kun sen aika oikeasti olisi. Kroppa ei tarvitse määräänsä enempää unta, joten on luonnollista, että illalla nukahtaminen on hankalaa, jos et ole vielä valmis nukkumaan. Sairausriski kasvaa Hiljattain American Heart Associationin julkaisemassa tutkimuksessa havaittiin, että yli kymmenen tuntia vuorokaudessa nukkuminen voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Tutkijat löysivät muun muassa yhteyden pitkien unten sekä sydänperäisten sairauksien ja sydänkohtauksen välillä. Masennus Unettomuus on vahvasti yhteydessä masennukseen, mutta niin on liikaunisuuskin. Usein onkin hankala erottaa, onko liikaunisuus masennuksen taustalla, vai onko masennus liikaunisuuden taustalla. Diabetesriski kasvaa Kakkostyypin diabetekseen sairastumisen riski kohoaa niin ikään liian tai liian vähäisen nukkumisen myötä. Poikkeavat unitavat voivatkin nostaa kropassa olevaan glukoosin määrää ja avata portin diabetekselle. Päänsärky Liian pitkät unet voivat myös oireilla päänsärkynä, ja tutkijat epäilevät vaikutuksen johtuvan häiriöistä serotoniini-hormonin määrässä. Kaksi kikkaa unettomuuteen – näin saat rentoutettua kehosi illalla. PAULA KOSKI KUVA: MOSTPHOTOS Kuvateksti: