Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kolumni: Halutaan ostaa nuori lapsiperhe, mutta mitkä ovat keinot?

Tilastokeskuksen tuoreissa väestöennusteissa on vahva kalman haju. Nykymenolla Suomessa ei 15 vuoden kuluttua ole enää yhtään maakuntaa, jossa väkeä syntyy enemmän kuin kuolee. Kuntien ja kaupunkien kesken käydään huutokauppaa etenkin nuorista lapsiperheistä. Tätä harvinaistuvaa herkkua ei enää riitä kaikille. Monissa satakuntalaiskunnissakin on perustettu viisasten kerhoja ratkomaan keinoja, joilla Tilastokeskuksen ennuste todistetaan omassa pesässä vääräksi. On kokeiltu erilaisia houkuttimia, joilla saataisiin muuttohalukkuuden ja lisääntymisen vietti heräämään. Keinovalikoimaan ovat kuuluneet vauvarahat, vapaat vuokrakuukaudet, ilmaiset tai alennuksella myydyt tontit. Työpaikkaylijäämäinen Säkylä kokeilee parhaillaan, ties monettako kertaa, tonttialennusmyyntiä. Kunnalle on kertynyt, mitä myydä. Osa tarjonnasta on Pyhäjärven välittömässä tuntumassa. Kun nämä Leiritien tontit aikanaan kaavoitettiin, uskottiin niiden saajista heitettävän arpaa. Rannalla kulkijan rauhaa ei kuitenkaan naulapyssyn pauke ole häirinnyt. Kuntaliiton kehittämispäällikkö Hannele Salminen on toivonut kuntien panostavan synnytyspalkkioiden sijaan palveluihin. Vauvaystävällisyyskin hoituu sitä kautta. Erilaisiin perhetilanteisiin mukautuvat työantajat voivat kunnassa omilla toimillaan vahvistaa myönteistä ilmapiiriä. Kuntien houkuttelevuus asuinpaikkana ei todellakaan ratkea porkkanapussilla. Jos arkipäivän tarpeet jäävät tyydyttämättä, ei kertaluonteisista vauvatonneista tai ale-tonteista ole houkuttimeksi. Kuntien pitäisi osata tuotteistaa vahvuudet, jotka niillä on. Inari teki sen löytämällä itsestään pimeyden, tyhjyyden ja kylmyyden. Tänä syksynä Säkylä perusti valtuustoaloitteen pohjalta asukasmarkkinoinnin työryhmän, jota vetää valtuuston puheenjohtaja Veli-Pekka Suni (kesk). Hankeen tavoite on vielä hieman täsmentymätön, mutta nimensä velvoittamana ryhmän pitäisi, yhdessä kuntalaisten kanssa, löytää keinot väestökadon katkaisemiseen. Aikaa tuloksentekoon on tämän valtuustokauden loppuun. Apuja on luvassa markkinointivideosta ja rakenteilla olevasta kunnan valokuituverkottamisesta. Kuvaamaan kunnan lapsiystävällisyyttä on uutta kotipaikkaa etsivien perheiden avuksi kehitetty suuntaa antava hauva/vauva –indeksi. Se saadaan laskemalla paikallisen marketin lemmikkiruokahyllyn pituuden suhde lastenruokahyllyn pituuteen. Mitä pienempi luku, sitä lapsiystävällisempi kunta. Miten on? Kari Madekivi Kirjoittaja on eläköitynyt alakoulun rehtori, nykyinen vaari.