Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Syö ihmeaine kuitua! Kuituja syömällä voi laihtua, vaikka muuten söisi kuten ennenkin

Kuitujen lisääminen ruokavalioon saattaa auttaa laihtumaan, vaikka ei muuten tekisi muutoksia ruokavalioonsa. American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistujen tulosten mukaan kuitulisiä syövät laihtuivat seurantojen aikana hieman enemmän kuin verrokit, vaikka ruokavalio pysyi muuten ennallaan. Tutkimuksiin osallistujat saivat syödä niin paljon kuin halusivat. Painon lisäksi pieneni sekä osallistujien vyötärönympärys että painoindeksi. Yhteydet olivat voimakkaampia ylipainoisilla sekä diabetesta tai metabolista oireyhtymää potevilla. Tutkimus perustui 62 aikaisempaan tutkimukseen, joiden aineistoista tehtiin yhteisanalyysi. Vähentää ruokahalua Lisää tutkimusta tarvitaan, mutta kuidun lisääminen ruokavalioon on joka tapauksessa hyväksi. Paljon kuituja sisältävä ruokavalio on aiemmin yhdistetty muun muassa pienentyneeseen sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen sekä suolistosyöpien riskiin. Kuidun tiedetään vaikuttavan edullisesti myös paksusuolen bakteeristoon. Tällä ajatellaan olevan vaikutuksia esimerkiksi maksan terveyteen. Painonhallintaan kuidun on ajateltu vaikuttavan ainakin sitä kautta, että suolistobakteerit muodostavat kuidusta lyhytketjuista rasvahappoa, joka imeytyy verenkiertoon ja vähentää ruokahalua. Kuitupitoinen ruokavalio lisää myös kylläisyyden tunnetta, mikä voi vähentää syömishalua. Päivittäin nautitun ruoan kuitumäärän olisi suositusten mukaan hyvä olla ainakin 25 grammaa. THL:n FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan yli 70 prosentilla aikuisista kuidun saanti on liian vähäistä. Lue lisää Kuitu on ruokavalion ihmeaine, jota sinäkin syöt liian vähän - vain 5 grammaa enemmän joka päivä pitäisi painon kurissa ja estäisi vakavia sairauksia Näin lisäät kuitua: 1. Viljavalmisteiden suositeltava päivittäinen käyttömäärä on noin 6 annosta naisille ja noin 9 annosta miehille. Vähintään puolet käytetystä määrästä tulisi olla täysjyväviljaa. Leivän kuitupitoisuuden tulisi olla vähintään 6 g/100 g. Ravintokuitua saa runsaimmin rukiista ja täysjyväviljasta. Vaihda vaaleat viljatuotteet täysjyvätuotteisiin. 2. Myös kasvikset sisältävät usein merkittäviä määriä kuitua. Runsaimmin kuitua on palkokasveissa, kuten pavuissa ja herneissä, sekä pähkinöissä ja monissa siemenissä. 3. Vaihda valkoinen riisi täysjyväiseksi tai moniviljariisiksi. Suosi myös tummaa pastaa. 4. Tarvittaessa voi käyttää myös kuitulisää, leseitä tai esimerkiksi psylliumia. Kuituvalmistetta voi lisätä jogurttiin, puuroon, rahkaan tai vaikka kalorittomaan mehukeittoon. Sen lisääminen ruokavalioon kannattaa tehdä vähitellen, jotta välttyy mahdollisilta vatsavaivoilta. Lähteet: Uutispalvelu Duodecim, IL:n arkisto