Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Lupasitko lisätä liikuntaa? Vältä aloittamisen sudenkuopat näillä vinkeillä

Liikunnan aloittaminen aivan alusta tai pitkän tauon jälkeen kysyy ennen muuta kärsivällisyyttä. Tätä mieltä on liikunnanohjaaja Sari Helminen , joka antaa myös liikuntaneuvontaa. – Yleisin virhe on lähteä liian rajusti liikkeelle. Sitten voi tulla loukkaantumisia ja kipeytymisiä, Helminen sanoo. Ongelma on yleinen etenkin ihmisillä, jotka ovat harrastaneet liikuntaa aiemmin, pitäneet taukoa ja aloittavat vanhasta muistista liian kovaa. Täysin nollasta aloittavat ovat usein kärsivällisempiä. – Täytyy muistaa, että aloittaessa lihakset kipeytyvät todennäköisesti aina jonkin verran, Helminen sanoo. Lihasten normaali kipeytyminen menee ohitse parissa päivässä, ja sitä voi edesauttaa lepäämällä, venyttelemällä ja syömällä hyvin liikunnan jälkeen. Nivelissä tuntuva kipu sen sijaan kertoo siitä, että asiasta olisi hyvä keskustella ammattilaisen kanssa. Toinen tärkeä asia aloittaessa ovat oikeat välineet. – Etenkin jalkineet. Niitä kannattaa kokeilla rauhassa. On lajeja, joissa välineillä ei ole niin suurta vaikutusta, kuten esimerkiksi uinti tai saliharjoittelu. Niissä riittävät edes suunnilleen sopivat varusteet. Sen sijaan esimerkiksi hiihto käy nopeasti vaikeaksi, jos välineet ovat vääränlaiset tai voitelu on pielessä. – Nykyään varusteita voi testata urheiluseuroilla ja monissa on myös voitelupalvelua. Niin ei tarvitse heti ostaa omia, Helminen vinkkaa. Hyviä aloittajan lajeja ovat esimerkiksi pyöräily, reipas kävely sauvoilla tai ilman ja vesiliikunta. Helminen sanoo, että itselleen on hyvä asettaa tavoitteita: – Esimerkiksi että kävelen kolme kertaa viikossa puoli tuntia tai että puolen vuoden päästä pystyn hölkkäämään tietyn matkan. Tavoitteet ovat hyvä tapa pitää yllä motivaatiota. Tärkein tekijä on kuitenkin liikunnasta saatava hyvä olo. – Jaksaminen ja unen laatu paranevat ja liikunnasta tulee parhaimmillaan elämäntapa.