Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Tulospalvelu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Päivi Heinonen: Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikunnallista harrastusta

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, sanoi nyt jo kunnioitettavaan ikään ehtinyt asiakkaani, joka vasta keski-iässä aloitti liikunnan. Lähinnä hyötyliikunnan kautta hän on huolehtinut siitä asti kehonsa sopivasta rasittamisesta. Edelleenkin keho ja pää toimivat riittävän hyvin, jotta hän pärjää itsenäisesti. Itse olen liikkunut koko elämäni. Tiedän ja tiedostan liikunnan hyvää tuovat vaikutuksen keholle ja mielelle ja työni puolesta niitä markkinoin paljonkin. Rummutan erityisesti kuntoilun ja hyötyliikunnan puolesta ja niiden pariin kehotan ihmisiä hakeutumaan. Nuoruuden voimisteluharrastukseni oli jo lähempänä urheilua kuin kuntoilua, ja silloin erilaiset rasitusoireet tuntuivat kehossa. Nykypäivän kiireinen ja ulkonäkökeskeinen elämä saattavat vaikuttaa myös kuntoiluun siten, että kehoa harjoitetaan esimerkiksi vain hoikkuuden vuoksi tai lihasten näyttävyyden vuoksi. Pitääkö siis olla vähän huolissaan siitä, että liikunta saattaa alkaa kuormittaa ihmisiä liiaksi? Harjoittelusta ei malteta pitää yhtään taukoa, vaikka nimenomaan lepopäivänä kuntotaso kohoaa. Huippu-urheilijoillakin, kuten meillä tavallisilla kuntoilijoilla, tähän ylikuntotilaan on vaara päätyä: treeni tuntuu hienolta, eikä uskota että keho vaatii myös palautus- ja lepopäiviä. Liikunnan tulisi olla mukavaa, rentouttavaa ja palkitsevaa. Sen tuomat endorfiinit antavat hyvänolon tunteen jälkeenpäin ja kunto kohoaa. Olisi upeaa, kun jokainen löytäisi omimman liikuntamuotonsa ja nauttisi siitä. Mahdollisuuksiahan on uinnista, kuntosalin kautta tanssiin ja pallopeleihin, voimistelusta joogaan ja frisbee-golfiin. Meillä Merikarvialla mahdollisuuksia on näihin kaikkiin. Myös hyötyliikunta riittää. Puutarhatyöt ovat aivan huippujuttu: luonnon kauneutta, raitista ilmaa ja vastustuskyvyn kohotus, kun sormet ovat mullassa sekä päälle vielä hyvä sato omasta maasta. Kehon ja mielen sopiva rasittaminen auttaa painonhallinnassa, masennuksen ehkäisemisessä ja hoidossa sekä sokeriarvojen ja verenpaineen hallitsemisessa. Lihasvoimien lisääntyminen antaa turvaa myös silloin, kun joutuu pitkään vuodelepoon. Vuodelevossa lihakset menettävät voimastaan hyvin nopeasti jopa puolet, joten kun on lähtökohtaisesti hyväkuntoinen, on palautuminen nopeampaa. Katso siis tänään peiliin ja sano itsellesi ”olet tärkeä - lupaan huolehtia sinusta”. "Liikunnan tulisi olla mukavaa, rentouttavaa ja palkitsevaa.