Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Näillä vinkeillä saat painosi putoamaan helpommin kuin uskoit: ”Puolen kilon pudotus viikossa toteutuu kieltäytymällä 500 kilokalorista päivässä”

Järkytyin saatuani verikokeeni tulokset. Sokeriarvot ovat karanneet käsistä. Toki ymmärsin vuosien kokemuksella odottaa korkeahkoa lukemaa, mutta viitearvojen rikkuminen oli minulle liikaa. Vielä ei lääkäri ottanut reseptivihkoa esiin, mutta mikäli seuraava mittaus ei osoittaisi suotuisaa kehitystä, lääkitys on varmasti edessä. Diabetes ei ole mikään harvinainen tauti. Sitä sairastaa arviolta puoli miljoonaa suomalaista, ja määrän ennustetaan kasvavan dramaattisesti. Kuitenkaan ei voi puhua mistään kansantaudista, sillä tilastollisesti olemme Euroopan keskitasoa. Ensimmäinen järkytyksen jälkeinen ajatus oli tietenkin painon pudottaminen. Jo viiden prosentin laihdutus parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja laskee veren rasva-arvoja muiden hyötyjen ohella. Seuraavaksi sitten piti suunnitella, miten tämä toteutetaan. Yksi kilogramma rasvaa elimistössä vastaa energiamäärältään 7 000 kilokaloria ravintoa. Vaivattomampaa on jättää ylimääräiset kalorit kaupan hyllylle kuin lähteä kuluttamaan niitä lenkkipolulla, sillä korjaamatta ruokavaliotaan saa juosta 15 tuntia laihduttaakseen kilon vartalosta. Koko lailla hankalaa on myös pudottaa painoa yksinomaan ravinnon avulla. Puolen kilon pudotus viikossa toteutuu kieltäytymällä 500 kilokalorista päivässä. Tällainen laihdutus loppuu hyvinkin nopeasti motivaation puutteeseen tai yksinkertaisesti nälkään. Jos yhdistetään nämä molemmat keinot, eli päivittäisistä aterioista nipistetään 200 kilokaloria ja kulutetaan liikunnalla 300, kuukauden kuluttua vaaka näyttää kaksi kiloa vähemmän ilman sen suurempia manööverejä. Kun strategia oli päätetty, alkoi dieetin valinta. Siinäpä sarkaa kerrakseen! Tutkiessani eri ravintoeksperttien ohjeistuksia päätin pitäytyä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Niinpä suljin sokeri- ja jauhopussin suun ja hankin pullon hyvää oliiviöljyä, entistäkin värikkäämpiä raaka-aineita sekä laadukkaita proteiineja pataan. ”Kun strategia oli päätetty, alkoi dieetin valinta. Siinäpä sarkaa kerrakseen!” Kuntosaliharjoittelun ja oikean ruokavalion avulla kuuden viikon pakertaminen on tuottanut toivottua tulosta. Viimeisen sanan sanoo verikoe, mutta tämähän on vasta uuden, terveellisen elämän alku.