Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Opettaja pyysi oppilaitaan kirjoittamaan rumia – tällä oli selvä tarkoitus: Näillä sanoilla nykykoululaiset loukkaavat toisiaan

Noin kymmenvuotiaiden lasten opettaja keksi mielestäni loistavan idean: hän pyysi oppilaitaan kirjoittamaan lapuille erilaisia sanoja. Sanoja, joita he kuulevat käytettävän väärin, sanoja, jotka tuntuvat pahalta, kirosanoja tai pahoja sanoja, joita he ovat itse käyttäneet. Nyt oli siis lupa kirjoitella rumia peruskoulussa. Opettaja kävi sanoja ja lausahduksia läpi oppilaiden kanssa. He pohtivat, mitä sanat oikeasti tarkoittavat ja miksi niitä käytetään. He keskustelivat myös siitä, miltä rumat sanat kuulijasta tuntuvat – ja voisiko nämä sanat jättää puheesta pois. Opettaja ei tuntenut oloaan kotoisaksi lausuessaan oppilaiden kirjoittamia sanoja ääneen luokan edessä, mutta teki sen, koska sanojen avaaminen voi vähentää niiden käyttöä. Lapuille päätyivät esimerkiksi nämä: helvetti, saatana, mulkku, vittu, haista paska ja kuole pois. Osa oppilaista tiesi jotakin sanojen helvetti ja saatana alkuperästä, mutta vitun ja mulkun oikea merkitys tuntui tulevan monille yllätyksenä. Muita sanoja olivat ruma, läski, tyhmä, pelle, homo, huora ja seksi. Juteltuaan näiden sanojen merkityksestä luokka tuli siihen tulokseen, että monia näitä sanoja käytetään väärin. Sana seksi tuli esiin niiden sanojen yhteydessä, jotka oppilas haluaisi poistaa. Oppilaiden mielestä rumia tai toista loukkaavia sanoja käytetään toisen ärsyttämiseen tai suutuspäissään, kun omat hermot menevät tai koska on kuullut toisten, ehkä hieman vanhempien lasten, niin sanovan. Koululaiset pohtivat myös , että osa oppilaista saattaa käyttää sanoja vitsillä, mutta kuulija ei välttämättä pidä sanoja hauskoina. Tunnin päätteeksi kaikki oppilaat olivat sitä mieltä, etteivät halua itse kuulla lapuille kirjoittamiaan sanoja tai sanoa niitä muille. Toteutuu tämä sitten tosi elämässä lopulta tai ei, niin yksi oleellinen tavoite on täyttynyt: oppilaat on saatettu ajattelemaan itse sen sijaan, että vain kiellettäisiin puhumasta rumia. Oleellinen havainto oppilailla oli tämä: pahasti sanomalla haluaa tuottaa pahaa mieltä toiselle. Kyse on siis vallankäytöstä. Siitä seuraakin kysymys: miksi ihminen haluaa satuttaa toista? Viisaat keksivät mahtavia ideoita kiertää kirosanat. Tässä esimerkki: kun eräs poika juoksi päättömänä ennen sählytreenejä pukuhuoneessa, ja lopulta törmäsi johonkin, hänen isänsä lausui: ”Kyllä pitää tavan tonttu olla, että juoksee ympäriinsä, vaikka monta kerta olen kieltänyt.” Kiroaminen olisi ollut tapa alittaa aita sieltä, mistä se on matalin. Jos itse kunkin kiroilua videoitaisiin ja näytettäisiin kiroajalle, moni varmaan pitäisi kiroamattoman kuukauden.